القائمة الرئيسية

الصفحات

سيف غداره 

 

قصة سيف غدارة
الجزء الاول
تأليف شيماء حسين ومحمد مهنى 

انا عادل ٣٥ سنه عايش في القاهرة عندنا بيت مكون من دورين مقدرش اقلك ان احنا عايشين عيشه كويسه او لا بس الحمد الله عيشين مستورين انا شغال محامى وعندى ٣ اخوات وهما باسم وكمال وفارس ..كمال في كلية السن وفارس في كلية تجارة وباسم مش متعلم ولدى طلعه من المدرسة من الابتدائية وهو من صغرة بيشتغل وبيصرف علينا ووالدى اختارة لانة كان اكبر واحد فينا وكان فاشل فى التعليم واحب اقلك ان باسم ياما تعب في الدنيا واشتغل في كل حاجه عشان كانت المصاريف تقيله وانت عارف العيشة هنا في مصر عامله ازاى و ولدى مش هيقدر يتحمل لوحده مصاريف البيت والدراسه بتعتنا .. احب اعرفكم ب اخواتي اكتر وهبداء بباسم باسم زى ماقلت ان من صغره متحمل كل المسؤوليه لان والدى كان بيشتغل فى مصنع عامل على قد حالة مش هيقدر على مصاريف البيت لوحدة وعلي تعلمنا فخرج باسم من المدرسة وشغلة معاه فى المصنع اهو الفلوس اللى كان بيدخلها باسم كانت سندانا شوية انا معرفش لو مكنش باسم ضحى بنفسة وساب المدرسة كان مين فينا اللى هيضحى بنفسة او بمعنى اصح مين فينا اللى كان والدى هيضحى بية بسبب الظروف المادية دى باسم كان ديما عاوزنا نكون افضل ناس ونكون متميزين في الدراسه مش عوزنا نطلع زيه جهله ومش متعلمين اهو نحقق الي اخويه باسم معرفش يحققه ولما باسم كبر شوية اشتغل فى مصنع تانى بمرتب اكبر بصراحة كلنا كنا معتمدين علية فى كل حاجة حتى والدى و مكنش بيبخل علينا باي حاجه اي حاجه نقولها بتتنفذ علي طول لانه عوزنا نتخرج ونشتغل بشهدتنا .. عدت الايام وانا اتخرجت من كلية الحقوق وفارس اتخرج من كلية تجارة وكمال اتخرج من كلية الالسن جه الوقت اللى نرد فية لباسم جزء من جميله علينا لانه فعلا كان اكتر من اب لينا .. كمال طلب من اخويه باسم انه عاوز يسافر منحه للخارج سنه ونص كمال كان عنده منحه من الكلية بتعته يتعلم هناك في الخارج باسم وافق وفرح اوى لانة عاوزنا متفوقين في كل حاجه كمال جهز نفسة الورق والباسبور وسلم علينا ووصناه يشترنا شوية حجات من برة بصراحة طول السنه ونص مكناش بنكلم كمال كتير لانة طول الوقت مشغول كنا بنكلمة كل شهرين تلاتة مرة ..بعد سنه ونص كمال رجع متغير جدا ومتكبر ومش طايق اى حد ولا طايق العيشه ولا البلاد كلها وطول الوقت يتكلم على انة عاوز يهاجر ويمشى برة البلد والدى الفترة دى كان تعبان اوى ومش حمل مشاكل و والدتى زعلت منه وقالتلة ازاى تسبنا وتمشى انت اية اللى غيرك كدة .. كمال بقى اقل كلمة من اى حد تنرفزة وعلى طول زعيق وفعلا بعد معاناة ولف على مكاتب التسفير لقى شغل برة بس زى مانتو عارفين السفر مش ببلاش صاحب المكتب طلب منه 70 الف جنية مقابل هجرة لاستراليا وشغل بمرتب كويس جدا وتوفير سكن طبعا عرض مغرى جدا لاى حد لكن المشكله الفلوس هيجيب منين 70 الف جنية طبعا مفكرش غير فى باسم راح لباسم وفاتحة فى الموضوع دة لكن باسم قالة احنا كلنا لو بعتنا معناش ربع المبلغ دة كمال بص لباسم وقالة وابعكو انتو لية احنا نبيع البيت دة باسم وكمال اتخانقو خناقة جامدة بسبب موضوع البيت دة وقالة انت مالك دة بتنا كلنا وطبعا لاننا لو بعنا البيت هنقعد ف الشارع لان ببساطة الايجارات غالية .. كمال كان كل يوم خناق مع والدى ووالدتى وزن عليهم عشان يبيعو البيت والدى من كتر المشاكل والخناق اتوفى .... ..بعد وفاة والدى اللى كان كمال السبب فيها خلاص سكت وبطل يفتح مع اى حد موضوع الهجرة دة والحياة رجعت تانى هادية زى الاول كمال قدم على شغل مترجم فى شركة وفارس اشتغل محاسب فى نفس شركة كمال وانا محامى شريف بدافع عن المظلومين طبعا لكن القانون فية ثغرات كتيرة ممكن بردو تخلينى ادافع عن الظالم ودة هيجبلى فلوس بسرعة وكتيرة طبعا انا بعتبر نفسى شريف دى مهنتى ودة القانون اللى بطلع بية الظالم براءة دى مش مشكلتى ..اشتغلت فى قواضى كتيرة منها تجارة سلاح وتجارة مخدرات وقتل المهم على قد ما اقدر اطلع المتهم براءة او ياخد حكم مخفف سواء ظالم او مظلوم ميهمنيش المهم الاتعاب قد اية هحكلكو عن اخر قضية واهم قضية ليا ولية هى اهم قضية لانها الوحيدة اللى خسرتها من اول ما اشتغلت فى القواضى اللى من النوع دة ومقدرتش اطلعة براءة .. في يوم جالي واحد في المكتب وطلب مني ان اكون وكيل لمتهم قريبه والقضية بتعته قضية قتل وقالي انا عرفت عنك ان انت محامى كبير ومش بتاخد غير القواضي الخسرانه وتكسبها فكنت عاوز تتولى قضية قريبي هو متهم في قضية قتل ..انا رديت علية و قلتله انا موافق بس انا اجرى ف القواضي الي زى دي عاليه اوى واكيد انت قبل ما تيجى عارف الكلام دة رد عليه وقالي مايهمكش فلوس انا هدفعلك كل الي انت عوزه بس انت خرجهولي من السجن .. قلتله تمام بس انا لازم اسمع منه الاول عشان اعرف موقفه اية من القضية . رد عليا وقال دلوقتي نعرف موقفه ف القضية ايه لما تقابلة .. بالفعل نزلنا عشان نروح السجن ووصلنا ودخلت عشان اخد الاجراءات عشان اقابل المتهم الشيخ على الشيبانى.. قبلت المتهم هو في مقتبل الاربعين من العمر قلتله انا المحامى عادل جاى اقبلك بخصوص القضية بتعتك عاوز اعرف الي حصل بظبط ..رد عليا المتهم الحكاية يا استاذ عادل قبل ما احكيلك الحكاية هقلك انا شغال في اية .. شغلي يا استاذ عادل هو انى بعالج الناس عن طريق القرأن الناس مفكرة كده لكن في الحقيقه انا شغال بالسحر السفلى والاسود والطلاسم .. لو حد جالي عشان اعمل ربط ووحده جوزها متجوز عليها وعوزه تفرقه اعمل عمل اخلي مايحبش مراته التانية ويطلقها اللى مبيخلفش اخلية يخلف التعبان اعالجة اى حد كان عندة مشكلة كنت بحلهالة يعني تقدر تقول يا استاذ عادل ان انا اكثر شغلي بالسحر الاسود والسحر السفلي .. الحكاية بدأت لما واحد غنى جدا جالي وقالي انه مش بيخلف غير بنات ونفسة في ولد يشيل اسمه واسم عائلته ويسعده في شغله .. نفذتله الي طلبه منى وخلف الولد الي نفسه فيه .. قولتلة طب وانت ازاى خليته يخلف .. قالى هحكيلك ازاى خليته يخلف يا استاذ عادل . انا اديتة خاتم( روح الاحجار ) خاتم نحاسي وفي فص احمر جوه الفص زئبق احمر مربوط بجنى يديك الخلفة اللى انت عاوزها وطبعا في شروط عشان يحصل الحمل وبعد ما لبسه بلغته بالشروط دى وهى ان الخاتم ده شكله هيتغير خلال اشهر الحمل والفص الاحمر هيكون في زئبق احمر اول ما الحمل يحصل الزئبق اللى فى الخاتم هينبض زى نبض القلب وبعد اول شهر هيكون شكل الجنين وهيتغير مع مراحل تكوين الجنين ..يعنى اللى هيحصل فى الرحم هيشوفة فى الخاتم بالظبط وعشان الحمل يتم لازم يلبس الخاتم لمدة ٣شهور متوصلين وممنوع انك تقلعه.. واول ما يحصل الحمل يقلع الخاتم طول الشهور الفردية فى الحمل يعنى الشهر الاول والتالت والخامس والتاسع ميلبسش الخاتم وفى الشهور الزوجية الثانى والرابع واسادس والثامن من الحمل يلبس الخاتم فرح اوى انه هيخلق الولد واخد الخاتم وادانى نص المبلغ اللى كنا متفقين علية والنص التانى هاخدة فى الشهر التاسع قبل الولادة ووافق الراجل دة على الاتفاق وخد الخاتم ومشى بعد 3 شهور بالظبط جالى وقالى ان الحمل حصل وانة فرحان اوى وفكرتة بالشروط تانى عشان الحمل يكمل بعد تانى شهر من الحمل كان على طول يجى ويقولى انت متأكد ان الحمل ده طبيعي مالوش علاقه بالجن ..انت بتعالج بالقران زى ما كلنا عارفين صح ديما كان قلقان من الخاتم ويقولي انا بحلم بكوابيس طول الليل ولما بيحصل المعشرة كنت بحس مش انا الي بعاشر زوجتي لا حاسس باحساس غريب ومخيف الخاتم ده من ساعة مالبسته وانا حاسس انى مش طبيعي .. وكمان مراتي بتحس بحجات غريبه طول فترة الحمل وبتقولي ان انا بحلم ان بطني بتتشق وبيطلع منها طفل صغير بس الطفل شكله مرعب جدا ويجى علي وشي ويقعد يقطع ف وشي بضوافرة والغريب ان طفل صغير عنده الضوافر القوية دى ازاى وبتفوق من الحلم مخضوضه جدا وبطنها بتتقطع وفي مره مراتى قالتلى انا كنت ف الحمام عادى جدا باخد دوش حسيت ان بطنى بتتقطع زى مايكون في حاجه عوزه تطلع من بطنى ومش عارفه وفي لحظه القي ايد تخرج من بطني مرعوبه من المنظر ودم كتير جدا بيخرج من بطني لحد ما طفل يترمى ع الارض وجسمه كله دم وانا مرميه ع الارض واغمى علية من الصدمه وبعدها فوقت وسمعت خبطه جامده جيه من الحمام خبط متواصل خوفت اوى بعد كدة الصوت سكت خالص انا مش مستوعبه الي بيحصل وازاى هل ده كله حلم وبعد كل الكلام الى حكهولى دة رديت عليه وقلتله لا ما تقلقش الخاتم ما فيهوش حاجه والحمل طبيعي انتا بس بتتوهم الي بيحصل وبعدين انتا مش عاوز تخلف الواد نفذ الي طلبته منك .. و طبعا كنت بكدب عليه و ماقلتلوش الحقيقه هقله اسرار شغلي يعني طبعا الراجل اقتنع او حاول انه يقنع نفسة ويعدى الموضوع عشان الولد . فى الشهر التاسع الراجل دة جالى وكان فرحان اوى وقالى مراتى خلاص هتولد كمان كام يوم وادانى بقيت الفلوس اللى متفقين عليها وزيادة شوية ومشى بعدها باسبوع اتفجات ان الراجل جيلي ويقولي انت نصاب وهوديك في داهيه .. ده الي طلبته منك الواد مات قبل مايتولد الواد نزل ميت انا مديك فلوس تكفيك طول حياتك رديت علية وقولتلة انا اديتك الولد مليش دعوة بقى انة نزل ميت اسيادنا مش راضيين عليك اتعصب عليا وراح طلع مسدس وكان هيقتلنى انا جريت عليه وحولت اخد منه المسدس طلعت طلقه من المسدس روحت واخد منة المسدس وضربت علية طلقة ومات يعني ده مش ذنبي انا مش قصدى اقتله هو الي جالي واتهجم عليه وكان عاوز يقتلني انا بدافع عن نفسي .. خلص الشيخ علي الشيباني كلامه وقلتله انا هدرس القضيه كويس وهحاول اشوف ثغرة اطلعك بيها من القضية او اخليك تاخد حكم مخفف لانك بدافع عن نفسك ..

(قصص رعب قصص الجن قصص مرعبه حقيقيه)

طلعت من القسم ورحت علي مكتبي قعدت اقراء في ورق القضية وادرسة اكتر واحاول اطلع اي ثغرة اشتغل عليها ف لقيت ثغرة وهي ان قتل بدافع الدفاع عن النفس واشتغلت ان اجيب شهود يشهدة في القضية انهم كانو عند الشيخ وشافو الواقعة وان الشيخ علي الشيباني قتل بدافع الدفاع عن النفس شهادة زور مقابل الفلوس ورحت بالفعل دفعت فلوس ل خمسة عشان يشهدو في القضية دفعت جزء من المبلغ والحزء التاني لما يشهدة في القضية .. جه يوم المحاكمة وحضرت قبلها كل حاجه واتفقت مع الشهود ع ميعاد المحاكمة رحت المحكمة وقدمت الورق بتاع القضية وفي كل الادله وكان الورق في اسماء الشهود القاضي خد الورق وقولت المرافعه بتعتي والقاضي طلب الشهود دخلو وقالو نفس الكلام الي كنت متفق معاهم عليه بعدها الجلسه خلصت وانتظرنا لحد ما القاضي يقول الحكم وللاسف الحكم ماكنش لصالح موكلي الحكم كان تأييد حكم الاعدام ودى كانت اول قضية اخسرها...وبعد صدور الحكم قدمت للمحكمة طعن واستنيت قبول المحكمة للطعن و كان في حاجات غريبه بتحصل في البيت من قبل ما استلم القضية بتاعة علي الشيباني نسيت اقلكم عليها .. ان كنا انا واخواتي كمال فارس كنا بنحس بيها ان كنا بنسمع اصوت غريبة في البيت واصوات حاجات بتتحرك من مكنها في الدور التاني من البيت بس الغريب ان مافيش حد قاعد في الدور التاني اصلا الدور ده كان بتاع اخوية باسم بابا كان سيبه لي باسم عشان هو الكبير فينا وديما كان متحمل كل شيئ وعشان يتجوز في بس الاصوات الغريبة دى كنا بنسمعها بعد الساعه 12 بليل كنا بنسمع اصوات حجات بتتحرك حد بيكلم مع حد بس بصوت غريب وبلغه غريبة الموضوع زاد اوى لدرحة كنا بنسمع اصوات صراخ لاشخاص كتير وكنا لما بنطلع الدور التاني مكناش بنسمع حاجه وكل شيئ طبيعي جدا .. بس الفترة دى كنت ملاحظ حاجه غريبة في باسم انه كتير جدا بياته بره البيت ب الاسبوع وغير ان بقا قليل الكلام معانا ديما كان سرحان وبيفكر كتير وديما كنت بشوفه طالع الدور التاني ويغيب فترة وينزل تاني .. وكنت ديما بشوف باسم لما بيرجع من غيابة اسبوع من البيت ماسك كيس اسود ويروح داخل بي الاوضه بتعته اقعد اقله كنت فين بقالك اسبوع ما يكلمش ويسبني ويدخل الاوضه الحكاية دى استمرة فترة . وفي مرة سمعت بليل كانت حوالي الساعه 12 بعد نص الليل ان البوابة الحديد بتاعة البيت بتتفتح بليل طلعت عشان اشوف مين بيفتح البوابة لقيت....................
الجزء الثاني  
اضغط هنا للجزء الثاني 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات