القائمة الرئيسية

الصفحات

الحارس

بقلم فارس حسن

انا وحيد هوا دة الاسم الي الناس بتقولوا علياا من صغري وانا مع راجل غريب معرفش دة مين , انا ولا لياا اب ولا حتي ام انا اتولد واترميت جنب جامع ,
ودة الي عرفتة من الراجل ال مربيني طول حياتي لحد ما سني حاليا 18 سنة
من صغري وهوا كل ميتعصب يفضل يقولي انه مش ابويا وانه لاقني  قدام جامع ,  مدخلتش مدارس كل الي بعملة اني اشوف  الحارس  بيعمل اية واتعلم منو , الحارس دة اسم الراجل الي انا عاايش معااة , شغلانة عم حارس انه  بيحل مشااكل لكل الناس بس مش من اي نوع لا بيحل مشاكل ل عليها جن ال بيته متعفرت وكنت ساعات بطلع معاااه بيوت وكانت اول مرة لياا مش ناسيها ابدا
كنت سني تقريبا حواالي 13 سنة وكنت خاايف جدا , دخلت معااه بيت شكلة ميطمنش ابدا كركيب ف كل مكان رايحة حاجة ميته , دة غير الي انا حاسه ف المكان من ساعات مدخلت , الحارس قاالي ركز معايا كويس انا بعمل اية ,
فضلت مركز معاااه , لقيته مططلع كتااب صغير من جيبه وبيقراء كلام صعب علي طفل كدي يقولة اصلا , بدات الارض تتهز بينا , ولقيت الحارس بيقولة عاوز اية منهم اية المطلوب عشان تمشي من البيت دة ,
رد بعدها الحارس وقاال اؤمركم بانكم ترحلوا من  هنا ,
الحارس بيتكلم مع حد هوا بس الي بيسمع لكن  انا مش بسمع  حد كل الي بسمعه كلامة  هوا وبعدها  ,
الحاررس تقريبا فهم  هما عاوزين اية من  اهل البيت ومشينا ,
واهالي البيت الي كنا فية هناااك , وصلوا بيتنا ,
صحيح عاوزين تعرفو انا عاايش فيين , بيت من دور ارضي  تستحوذ عليه الظلام الغامض وبكل مكان ف الشقة بحس ب حاجات غريبة  جدا ف ناس كتير بحس بيهم عايشه معانا عاالم اخر غيري انا وعم  حارس , تماما دايما بسمع اصواتهم وبسمع خطواتهم , وبسمع كلام غريب دايما وكل يوم ف الحمام ,
بس بعمل سااكت لان دايما عم الحارس يقولي دول صحاابك خليك ف حالك وهما مش هيعملولك حااجة ابدا ,
طول عمري بنام وانا مغمض عين ومفتح التانية خوف وقلق ,
وصلنا اهالي البيت الملعون ال كان عم الحاارس بيعالجه , وقالهم ان البيت تستحوذ عليه عشيرة كاملة ومن الصعب انكم ترجعوا تتمتلكوا البيت دة ,
راي الشخصي امشوا   امشوا من البيت ودة احسن شي ,
لنكم مش عارفين قوتهم عمله ازاي وكويس انك وصلتولي  في الوقت المناسب
لانهم كانوا نااوين علي الشر اذا قعدوا اكتر من كدة ف البيت ,
ي استاذة البيت الي ميدخلوش بشر لمدة 3 سنين وميدخلوش صلاة ولا قران يبقا مش متااح ليكم ,
دلوقتي انا هقوم بعلاج المس الي عند بنتكم ,
بدات ابص من خرم الباب اشوف اية الي هيحصل ,
كانت ام ومعاها بنتين , بنت كبير وبنت صغيرة ,
وكانوا بيقولوها وتقريبا ال كانت بتحكي البنت الكبيرة  انا بشوف حاجات  سيد حارس غريبة جدا ف يوم وانا  دخله الشقة , ودخلت الاوضة بتااعتي , شوفت حد متغطي , جسمي اتشل ف مكانه ومقدرتش اتحررك , بدات ارجع خطوة لورا لقيت نفسي بتخبط ف حد  , بصيت ملقتش حد ولا ال ورايا ولا حتي الي كاان ع السرير ,
دخلت اليوم دة نامت مع امي , الغريب اني لما دخلت عند ماما ونامت جنبها  وجنب اختي الصغيرة , حسيت ب حد بيفتح الدولاب بشويش صوت التزييق بتااع الدولاب انا عارفه كويس بدات ابص علي الدولاب لقيت ايد متشوهه خارجة من الدولاب مستنتش لما يخرج فضلت اصرخ لحد ما امي واختي قاموا وفضلت احكي , ومحدش نام بسبب الي حكيته , بس كنت لازم احكي لاني مش اول مرة اشوف ,
بداات اختها الصغيرة وقاالت , انا كمان  كنت بسمع اصوات بتنادي عليااا من الحمام وكنت دايما اقول لماما مكنتش بتصدقني صدقني ياعمو والله كاان فية صوت راجل بيندة عليا ويقولي تعاالي انا مستنيكي عشان اخدك معايا ,
ولما دخلت مرة لقيت خيااال كبير جواا وفضلت اصرخ لاني حسيت بايد مسكتني ,
والام بدات تقول شوفلناا  حل يسيدي , انا كماااان كنت بشووف كتتير وكنت بسكت عشااان مخوفش البنات , بالله عليك شوفلنا حل , الحل انكم تمشوا البيت مش ملككم الان , امشوا البيت دة تسكنة عشيرة كاملة اصغرهم محدش فيكم يستحملوا والي بتحكوا دة دليل علي انهم موجودين فعلا ,
دة غير اني روحت واتوصلت معاااهم وشوفتهم كلهم او تقريبا ربعهم ,
صعب صعب امشوووا ,
من البيت دة ودي نصحيتي ليكي ,
بدات جلسه علاج البنت , والحارس قاالها اقعدي وكاانت البنت الكبيرة ,
رسم علي راسها حاجة مش واضحة والبخور اصبح ملي المككان ,
والكلام الغريب الي دايما بسمعه منو ف الجلسات بيقولوا ,
اؤمرك ي ملوك الجن  ان تتطيعوني بان تخرج ذلك الخبيث من جسدها اؤمرك يابن النار باانك تخرج من ذلك الجسد والا حرقتك , وفضل يردد الكلام دة والبنت المسكينة فضلت تتنفض وتنطق بصووت رااجل لكن كلام مش مفهوم اصوات عذاب بيتالم فضل يرش عليها مياة كان بيقراء عليا قبل موصلوا عندنا وانا كنت شايفه فضل يرش وهيا تتنفض اكتر , لحد ما البت جسمها اصبح  هامد وصل عن راسها الحارس ورسم حاجة تانيه وفضل يقراء كلام , ومسحهم تااني , ورش مياه علي راسها والبنت صحيت , وقالهم خلاص كدة خلص الموضوع ,
الي انا مستغربه انه مبعتليش اسمع زاي كل مرة , ولما مشيوا الناس سالته قوتلة مقوتليش اججي يعني , قالي لانهم قالولي انك كنت بتتصنت ,
سكت ومشيت هرد اقول اية , محصلش لا حصل انا فعلا كنت بتصنت ,
فضلت تعدي الايام والشهور والسنين لحد ماا بدات انا اتعلم كل حااجة ,
وعايز اقولكم علي ملحوظة عم حاارس مش واخدني كدة يربيني من طيبة قلبه لا ابدا هوا اصلا معندوش رحمه ولا قلب , بس مشكلته انه مش بيخلف ,
دايما لما كنت بقولة انت هتدخل النار بسبب الي بتعمله دة وهدخلني معاك النار كااان بيحطني ف اوضة والله العظيم معرف بيجبها منين لانها اصلا مش موجودة ف الشقة بيضربني لحد ميغمي عليا تماما وبصحي الاقي نفسسي ف ظلام في كل مكااان مش لوحدي وانا متاكد من كدة مليون حاجة جنبي بتتحرك ومليون حاجة بتحط ايدها علياا لدرجة اني طول منا قاعد بترعش وخااايف ونبضات قلبي سمعها من الخووف , وكاان بيطلعني بس مش قبل ماااخد ضربه علي راسي قوية بتخليني اغمي علياا , ضربة مؤلمة جدااا مش من بشر والله مش ايد انسان لالا دة شيطان  او الله اعلم لكن انا حاسس كدة ,
بتفضل تؤلمني لمدة كبيرة  وساعات الايد دي بتعلم ع راسي ,
لحد مصولت لسني 18 سنة وبداات افهم كل حااجة واكتر كماااان
لحد مبدا  الحارس يجيب جثث ايوة جثث بيخودني معاه اساعدة , بيجب جثث لسه مدفونة , وكااان الحانوتي بيبلغه دايمااا بالجثة الجديدة ونيجي احنااا بليل علي السااعه 1 بليل ندخل وناااخد الجثة و لازم تكون رجل مش سيدة , ودة لسبب انا معرفوش , اول جثة خدنهااا بتاعت اسماعيل , وكاانت من اصعب اللحظات ف حياتي اني ادخل اخود جثة ميت من التربة , وكنت بشيلها انا او بالعبارة الصحيحه مش بشيلها لوحدي والله العظيم ببقا حاسس ان ف حد بيبشل معايا الجثة لانها بتبقا خفيفة جداا ,
وبنروحها البيت وبيبدا الحارس يقول كلام غريب جدا علي الجثة ويعمل خلطة ويحطها جوا بؤق الجثة , ويحط عليها رقم ونقش غريب ,
ولما كنت بقولة بتعمل لية كدة , بيقولي عشاان بقدم قرباان ل اسيدنا ,
ولازم نكملهم 10 ي وحيد ودي اول جثة , فااضل تسع جثث واوعدك مش هنعملها تاني , طبعااا قبل اي حاجة عاوز احكيلكم عن شكل الجثة ,
جسم سااخن  , شكل مرعب جدا , عروق بارزة , وكأنة حاسس بالي بيحصل فية ,
كنت بعدي من علي المدافن الاقي الناس واقفة قدام ترابه اسماعيل لكن  يولداه ميعرفوش ان التربة فاضية اصلا ,
وحاانت اللحظة للجثة الثاانية ومين كاان عليه الدور هوا السيد متولي ,
راجل ماات ف ازمة قلبية لانه من منطقتنا وسمعنا كدة من النااس ,
وحانت اللحظة ايضاا  لياتي الينا , كالعادة ذهبنا ف جولة انا والحارس لنخذ جثته , وكالعادة بفتح الترب والحانوتي بيطلعه معايا وبنمشي لكن كاان منظرة صععب جدا جدا , عيون مفتوحة مبرقه , لسانه خارج برا , كل مكنت ابصله بحس انه هيصحي من تااني ويموتني , احنا لما كانا بنطلع الجثة كانا بنحطة ف شوال عشان محدش ياخد باله انه جثة وبنحطها في التروسيكل , ونشيله وندخلة الحجر الاسفل من الشقة , وكالعادة , الحاارس يكتب ب دم قطة سوداء علي ورقه ويكتب نقش غريب ويكتب رقم وكانت ذالك الجثة 2  ويدخلها جوا بؤقة ,
الغريب اني ملقتش الجثة بتاعت اسماعيل قوتلة حارس فين اسماعيل قاالي اسماعيل  هناااك مش عندنا , قوتله  هنااك فين , قالي تحب اوديك وتعرف بنفسسك , قوتلة لالا اسف خلااص ,
وحان الان الجثة الثالثة  , فضلنا منتظرين مكلمة من الحانوتي , كل يوم المفروض جثة ولو ف يوم اثرنا فية ومجبنااش جثة , الحار س بيتعصب عصبية جاامدة جدا لدرجة انه ف مرة كان هيموتني انا ويخدني ,
بس الحمد الله اليومين  دوول الجثث كانت ككتير مشاء الله ,
وحاانت اللحظة للجثة الرابعه , وكالاتي لحد موصلناا للجثة التاسعه وف كل مرة بيدخل ف بوقة ورقه مكتوب عليها نقش ورقم  ؟
لحد مووصل للجثة التسعه وقااالي عاوز اقولك علي حااجة ,
لازم ال يموووت ف الجثة العاشرة يبقاا حد قريب مني ,
قوتلة قصدك اية ي حاارس , قاالي يعني ياما انت ي انا  او حد بيدفن الجثث ,
قوتلة لالا انا ولا انت مش هينفع ي حاارس احنا نموت الحانوتي انا هتفق معاااه ان انت عااوزة ويجيلك البيت ونخلص منة ,
قااالي فككرة بس الاهم انك تبقاا برا ا البيت الساعة دي ,
قوتلة ماااشي تمام انا موافق مفيش مشكلة ,
ايوة انا اناني المهم مموتش انا مستهلش اني اموت وعلي فكرة ا نا مش طاايف حياتي كلها وياما هربت بدل المرة مليون مرة وكاان الحارس بيجبني ومش عارف بيعرف مكااني منين ومحددش يسالني لان الرد مش عندي ,
روحت للحانوتي بالفعل وخبط الباب عليه , عم ادريس انت موجود
قالي ايوة ي ابن الملعون , صحيح نسيت اقولكم انا اسمي مبين الناسس ابن الملعون , وبنسبه للحانوتي دي عم ادريس راجل غلبان لكن الحارس فضل يقولة لو معملتش كدة زاي ما بقولك وتديني الجثث من سكااات انا هاذيك , والراجل من ساعتها مبيرفضش طلب بيطلب منه ,
عم ادريس قاالي اية ال جاابك انا مكلمتش ابوك وقوتلة ححاجة مفيش حاجة جئت لسة ,
قوتلة اه اه منااا عارف بس  الحارس عملك مفجاااء كوويسة جدا ,
وعاووزك ترروحله  البيت عشاااان مستنيك ؟
قااالي لا انا مش عاوز حاجة مش عااوز صبووني ف حالي ؟
قووتلة براحتك انا هكلمة وقولة كدة وانت بقا عاارف كوويس زعلوا عاامل ازاي مش محتااج اقولك .
قااالي خلاااص انا هرووح بلاش تقولة خلاااص انا هروح اهو ؟
وبالفعل رااح عم ادريس ل الحارس وانا مشيت وقعد ف مكااان بعيد شوية عن البيت ,
وفضلت افككر مع نفسي لية الحارس ميكونش بيضحك عليا ولا يمكن يعمل اتفااق مع الحانوتي علي انه يقتلني اول مرجع البيت يعني
علي فكرة انا عاوز اقولكم علي حااجة , امبااارح وانا رايح انام سمعته بيكلم نفسسة ويقول ,
كنت لازم اضحي من اجلك  ي سيدي الملك , هضحي بيه من اجلك فدااك مليون بشري مثلة فهوا  لك ي سيدي ؟
عليك ب وحيد فانه اقرب شخص لياا  عليك به ي سيدي .
وانا عملت نفسسي مش واخد بالي ورجعت للنوم تااني وعلي فكرة انا قومت بتحصين نفسي والاوضة بتاعتي عشان خدام الحارس بينقلوا كل حاجة للحارس ,
رجعت للنوم وفضلت سهران اخطط لفكرة اخرة في دمااغي ,
انا اتفقت اننا هنضحي ب الحانوتي لكن اليكم الذي سوف افعله سوف اذهب لذلك البيت الملعون , واحرقه بالكامل لانجد نفسي لكي اعيش ,
انا اموت لية انا قداامي حااجات كتير عاوز اعملها انا اخري هنا معاكم ف مذكراتي
اليكم ما سوف افعله هروح اخود بنزين من التروسيكل بتاعي واحرق البيت بااكمله  وعندما ارجع مرة اخخري سوف احكي لكم ما حدث ,
انا سيدكم وسيد العالم قريبا سوف اجعل كل منكم عبره للي بيفكر  زاي وحيد انه يقتلني , اانا قتلت وحيد  واظن انه حاليا اصبح عظااام فقط ,
انا لست لدي عزيز ف كد ضحيت ب امراتي وكل من  عائلتي انا الذي سوف يككمل ويستمر حتي النهايه لكن هناك شي يزعجني كثيرا حتي الان ابحث عن الجثة 11  وال 12 وال 13 لكن لازم يكونوا  ناس تعلمنا جيدا  والحقيقة مفيش غيركم انتم ايوة انت يالي بتقراء ذلك الكلام , فانت عليك الدور لكي تااتي ليناا , لكنني صرفت نظري عن قتل الحانوتي لان اذا قتلته سوف احتاج عليه ثانيا سوف اتركه لكي يسعدني وعليا بكم انتم انني انتظركم اية الملاعين لتاتوا الي عالمي المخيف المظلم انا متاكد انك فضولك يريد ذلك المغامرة السيئة فلتمت وتترك نفسك الينااا وانا ف انتظاارك .

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات