القائمة الرئيسية

الصفحات

كيدرا

بقلم فارس حسن

 

ابدا منين مش عارف أبدأ باسمي وعنواني ولا ابدا ب قصتي
خلوني ابدا ب مقدمة صغيرة ف البداية .
انا واحد مكنتش بهتم ب الي بيقولوا علية الناس ف كل حاجة بتحصلهم كنت دايما بسمع كلمه فضول ف حبيت اجرب مرة وأشوف واعرف يعني اية الفضول ال مش بيجب معاه غير المشاكل وكل ما يعني من ضرر فقط وانا كنت ضحيه فضول
ابداا منين باسمي وشغلي !
طيب خلوني اعرفكم انا مين انااا يوسف احمد سني 27 سنة
ابويا وامي ماتوا من سنتين ف حادثة سيارة ربنا يرحمهم ساكن ف التجمع الثالث حالتي المادية مش كويسة بس اهو اتعودنا نقول الحمد الله
انا شغال سواق إسعاف كل ال بعمله بنقل الناس المريضة للمستشفي مش أكتر حكايتي بدات ف يوم مكنت قاعد انا والمسعفين أصدقائي بسيوني واحمد وبندردش سوااء مع بعض كعادتنا يعني .
وكان ف طلب طوارئ اننا نروح  منااطقة ف الأرياف لان ف حريقه هناك محتاجين عدد كبير من عربيات الإسعاف جهزناا وانطلقت بالعربية لمكان الحاادث وصلنا بعد ساعه ونص تقريبا ولما وصلناا كانت الدنيا مقلوبة .مطاافي وعربيات شرطة وكانت ليله ما يعلم بيها الا ربناا
دخلناا ف مكان حريق عشان نستقبل المصابين ومش محتاج اقولكم اشكالهم عملة ازاي .
صراخ من كل مكان ال بيتعذب من ألم النار والي وااقفين برا معانا بيصراخوا من مناظر الناس وهيا بتخرج من النار
لكن الناس كانت مستنية حاجة معينه تخرج من البيت لانهم كلهم مركزين ع بيت واحد معني ف اكتر من بيت مولع .
بدات اركز مع الناس وكلمهم لقيتهم بيقولوا كيدرا هتموت ونخلص من القرف ال احناا فية كل يوم والتانئ بيت يولع عندنا بسببها.
وفي ال بيقول ينهار اسود لو كيدار لسة عاايشة مش هتصبنا ف حاالناا .
وناس كتير بتتكلم ف لمحت اتنين من المطافي بيشيوا بنت شبه متفحمه وبيحطوهاا ف العربية بتاعتنا وف لحظات سمعنا اصواات زغريط بدل مكان صوات صراخ واحنا والمطافي والظابط ال واقفين مش فاهمين اية ال بيحصل دة حاجة مفزعه ان الناس كلها تكون فرحانه ف حد مآت صح الموضوع اصبح من بكاء لفرح رغم ان ف نااس ماتت كتير بسبب الحرايق ال حصلت .
بدات عربيات الإسعاف تمشي وتاخد عدد من المصابين .
واحنا لحد دلوقتي معانا كيدرا بس .
ف قوتلهم لو ف مصاابين تاني ياريت بسرعه يدخلوا عشان هنمشي .
وصلي واحد من الزحمه وقالي كفاية دي .
ال معااكم دي كفااية اوي صدقني وعلي فكرة هياا معاها ناس كتير وانت مش واخد بالك .
لفيت ورا عشان اشوف فين الناس الكتير ال بيقول أنهم معاها لكن ملقتش حد غيرهاا لفيت تاني عشان اقولة تقصد مين لكنه اختفه .
وقفلنا باب الإسعاف ومشينا من مكان الحادث ل اقرب مستشفي نوصلها . طول ما احنا ف الطريق ساامع كلام غريب من المسعفين ال معايا بيقولوا دي ميته ف دي حاجة مش محتاج اننا نعرفها كفاية اوي انها متفحمه المسعفين اقعدوا وانا كنت سايق العربية وعيني علي الجثة ال معانا ف العربية وال مخليني قلقان كدة هوا كلام الناس عنهاا
وف لحظة سمعت احمد بيقول مش معقول دي عفريته دي ولا اية اية ال بيحصل دة .
قوتلة ف اية يابني مالكم قالي اللحق ف كارثة هنا
الجثه بتتحرك ع خفيف ي يوسف .
قوتله طيب شوف نبضات قلبها كدة .
قالي يوسف انا خايف دي منظرها صعب اوي انت مش شايف .
قوتلة طب شوف بسويني كدة ولا خايف هوا كمان .
وقفت العربية ونزلت ورجعت وراء مع المسعفين وقربت من قلبها عشان اسمع النابض مفيش نبض مفيش اومال ازاي بتتحرك .
فضلنا كلنا نبص علي بعضينا ومندهشين وخايفين ف نفس الوقت ومش عارفين المفروض اننا نعمل اية ف جثه ميته وبتتحرك تخيل المنظر وقولي هتعمل اية لو انت مكاني قوتلهم احناا نوصلها للمستشفي وهما يعملوا معاها الازام هناك .
حسيت بجوع انا والمسعفين ال معانا ف قرارنا ننزل نجيب حاجة وانا ماشين ع الطريق تيك واي كدة ناكلها عندي قدام لأنهم قرفنين انهم يأكلوا ورا مع الجثة والصراحة عندهم حق .
جبت الأكل وبسيوني واحمد ركبوا قدام وفضلناا كلنا واحنا بناكل وخايفين وف عز محناا بناكل حسيناا ان العربية بتتحرك هزة خفيقه كدة لدرجه اني قوتلهم محدش يسند جامد ع العربية كدة ي جمعاا .
كلهم بصولي وكانت ملامح وشهم بتقول انهم مش هما ال عملوها ف حاجة تاني هيا ال بتهز العربية.
بصيت ع الجثة كانت ثبته والعربية بتتهز ع خفيف لسة
جريت ع التسجيل وشغلت القرآن واستنيت اشوف اية ال هيحصل الهزة وقفت بصراحة وبعد دقايق رجعت أقوي
احمد قالي يوسف دي فيها حاجة مش مظبوطة الجثة دي من ساعات مطلعنا بيها وف حاجات مش مظبوطة بتحصل الظاهر كلام الناس عنها كان حقيقي فعلا .
قوتلة انت تعرف ايه عنها .
قالي انا سألت عنها وكل الكلام عنها انها لعنه عندهم ومصدقوا خلصوا منهاا لأنها كانت سبب الحرائق ال بتحصل عندهم يوسف احنا مش هنركب جنبها دي معلونة انا مستحيل اركب جنبها احمد وبسيوني ركبوا جنبي واستحلمنا بعض لحد منوصل وانا مشغل القرآن عادي لكن وانا سايق وخلاص قربنا نوصل الجثة قامت ومديني ضهرها فضلت اقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم وفضلت ارددها كتير لمحت احمد وبسيوني بيبصوا ورا ولما شافوها اححمد إغماء عليه وبسويني فضل يصرخ وانا مش مركز غير مع الجثة وفجاء وانا بصصلها والمفروض ضهرها يبقا ليا أصبحت وشها لياا وشكلها صعب أوي اوي لدرجة اني مسمعتش غير صوت عربية بتتقلب .
فوقت بعدها وانا ف سرير ف المستشفى واحمد وبسيوني جنبي كل واحد مننا ع سرير والظاهر اننا عملنا حادثة .
وكل ال فكره اول حاجة قولتهاا كيدرا فين كيدرا فين .
الدكتور وصلي وقاالي اهداء يابني شوية لان اي مجهود هتعمله غلط علييك أستريح انا أكيد بتخرف ننخ اثار الحادثة بس.
قولتله صحابي عملين اية هما كويسين قالي اه متقلقش ساعات قليلة جدا وهتلاقيهم زاي الفل .
بعدها ب ساعات من تفكيري بدا بسيوني ي قوم قوتلة انت كويس ي بسيوني قالي اه اه كويس فين كيدرا قوتلة اهداء دلوقتي وشيلها من دماغك خالص .
احمد الوحيد ال راح ف غيبوبة طويلة شوية عننا ،
بسيوني قالي انا بقيت كويس هطلع اشرب سجارة برا واجيلك انا بقيت كويس خلاص .
قوتلة خالي بالك من نفسك طيب .
طلع بسيوني برا واحمد ف غيبوبة وانا ع،السرير مفيش ف دماغي حاجة غير كيدرا فين دلوقتي .
وانا قاعد بفكر سمعت صوات صراخ مش غريب عليا دة بسيوني جريت ع برا اشوفه ماله لقيت ممرضين وممرضات واقفين وبيصرخوا وانا نفسي صرخت واتفزعت لما لقيت بسيوني واقع تحت والظاهر انه نط من الشباك ازاي دة كان كويس بسيوني عااقل ميعملش كدة أبدا دة عشرة عمري غ الشغل دة وانا عرفة جريت ع تحت ولما وصلتله كان ف علامات ع ايدة مرعبه جدا غير انه غرقان دم وعضمه كله مكسور لانه وقع من الدور السادس .
الممرضين كلهم بيصرخوا ومحدش بيقرب منه .
وصلي واحد كان قلبة جامد قالي انت لازم تسعدني بما انك قلبك جامد شوية عنهم بدات اشيل معاه بسيوني وانا بعيط وخايف ومش مصدق ال حصل دة .
بدات اصرخ واضرب دماغي ف الأرض ممرضين مسكوني وربطوني ف السرير وادوني حقنه مهدئة .
وراحت ف النوم تماما صحيت وانا ساامع صوت اجهازة صوتها بيقطع قومت وف ايدي محليل كتير وشيلتها من ايدي وقومت اخرج برا لقيت بسيوني واقف ف الشباك وف ايدة سجارة تقريبا وانا بقرب منة لقيت فجاء بسيوني بيبص وراء بشكل غريب كان حس بحاجة وراء فضل يقول ااعوذ بالله من الشيطان الرجيم وبص وراء وقال كيدرا ازاي انتي ميته انتي ميته وفضل يضرب ع وشة بايدة وحد تقريبا مسك دراعه وفصل يصرخ وبعدها اصبح ف علاماات ع ايدة واخر جمله قالها بسيوني مش مستحمل السخونية مش مستحمل منظظرك ونط من الشباك ...
وانا واقف وكأنني بشوف فيلم خيالي بظبط وببص ع المكان ال كان بيبص فية بسيوني مش شايف حد خالص
بصيت من الشباك لقيت جثة هامدة وكلها دم وف لحظة حسيت اني بترفع وبترمي من مكان عالي واخر حاجة افتكرتها لما اصبح وشي قدام وش بسيوني ع الأرض وملامحه كلها بتقلب لواحدة متفحمه .
لا الله الا الله انا ميت انا ميت اية دة انا فين .
الدكتور قالي اهدا انت كويس انت خت حقنه مهدئة بسبب اانهيارك ع صحبك لدرجة انك كنت هتموت نفسك ف كانا لازم نديك حقنه مهدئة .
صحيح هيا مين كيدرا ال طول مانت نايم بتجيب سيرتها دي
قوتلة لو سمحت متقولش الاسم دة تاني وعايز اسالك سوال انا لما جييت من الحدثة كان مين معايا قالي كان معاك اتنين زملائك فقط . قوتلة مكتش ف جثة معانا متاكد .
قالي اه لانه لو وصلت كنت عرفت طبعا •
قوتلة ازاي كان ف جثة معانا اسمها كيدرا متفحمه وميته والمفروض اننا نجبها هنا حصلت حاجات غريبه جداا ف العربية هوا ال خليني اعمل حادثة يعني حتي لو عملنا حادثة هيا ميته اكيد كانوا هيشوفوا جثتها جنب العربية او ف العربيه نفسها لالا استني كدة هيا مكنتش ميته قبل منعمل حادثة هيا قامت من مكانها اكيد مشيت ولا انت شايف اية . قالي يابني والله معرف حاول تنسي الحكايه دي كلهاا لانها شكلها هدخلك فموضوع اكبر بكتير انا هصيبك دلوقتي وانت كويس لو عاوز تخرج ولا حاجة لو احتجت حاجة قولي ،
طلعت برا ودخلت غرفة احمد عشان اطمن عليه ملقتهوش ف سريرة قولت راح فين دة كمان بقاا .
حسيت اني عاوز ادخل اغسل وشي عشان افوق بسبب البنج والمهدئه ال خدو وانا بغسل وشي حاسس بحاجة ف الحمام مش مظبوطة دة غير اني داخل وانا مرعوب أصلا
حسيت بان ف حد معايا ف الحمام بصيت ورايا وحاولت انزل برأسي أشوف مين جوا الحمام بصيت لقيت رجل واحد مش غريبة عليا دة لبس احمد .
احمد انت جوا احمد رد علياا احمد انت كويس يابني رد .
فتحت علية الحمام لقيته واقف بس مغمض عينه قربت كان ف سخنيه بتيجي منه بطريقة مرعبة اوي لكت ف لحظة اترمي ع الارض بدات افوق فية وندهت الممرضين وفضلت أصرخ ان حد يجي يشيلة معاايا لانه تقيل أوي .
شيلنة ودخلنااا غرفة من غرف المستشفى ودخله دكاترة لكنهم طلعوا كلهم وقالولي البقاء لله سكته قلبية .
قعد ف ركن وفضلت اعيط كالعادة كيدرا قضت ع صحابي بسبب غامض انا نفسي مش عرفة كل ال بفكر فية دورى انا ال جي صح انا ال هموت مفيش غيري وفضلت مستني اني اموت لدرجة اني اتجننت وفضلت اقول كيدرا كيدرا
تعالي موتني انا مش خايف منك جريت جبت كتاب قران وخليته معايا دايما ومش بصيبة ابدا من أيدي .
لكن انا خاايف عليكم انتم اه والله انا خايف عليكم لانها قلتلي انا هرحمك ومش هموتك بس بشرط تحكي لكل الناس عن حكايتك دي وكل ما حد ينطق إسمي هجيله زيارة بسيطة ولو معملتش كدة هجي اقولك انت الزيارة دي هتبقا عبارة عن اية كيدرا لسة عايشة ممتش ساامع .
فوقت وانا قاعد ف ركن من أركان المستشفي والقران ف ايدي والظاهر اني كنت بحلم لكن الكلام لسة فكرة بيتردد ف دماغي كيدرا لسة عايشة .
طبعا معملتش بكلامه ودخلت سريري نامت وف عز منا ناايم حسيت بسخونية شديدة جدا بدات افتح عيني لقيت جسم بنادم واقف متغطي بحاجة بيضة جسمه كله اسود متفحم ومش محتاج اتاكد كفاية الرايحه بتاعت النار ال طلعه منها ومش محتاج اعرف انها كيدرا لانها فعلا كيدرا الغطا ال عليها بدء يتشال بهدوء وشوفت منظر اقسم بالله محد فعلا يستحمله بصتلي بصه قلبي تقريبا وقف قلتلي جمله واختفت متنساش ال قوتلك علية ف الحلم احكي حكايتك دي للناس كلها بدل مهتلاقي حكايتك انت للناس كلها بتتكلم عنها .
ااختفت وبعد ساعات لما بدا بس اتحرك واخد نفسي من جديد هوا ال حصل ف الحلم دة حقيقي انا مش عايز اموت ايوة انا اناني مش هموت انا هموتكم انتم اشمعني انا ال اموت وانتم لا اشمعني انا واحمد وبسيوني نموت وانتم لا
اظن انكم جاهزين للزيارة واظن انكم قلتم اسم كيدرا بدل المرة ميه اظن انتو كمان ضحيه فضول لانكم مصدقتوش الحلم زايي وكملتوا القصص معناها نبهتكم هيا جيلكم وعلي فكرة منظرها لوحدة هيقضي عليك لان اقسم بالله منظرها ابشع من الجن نفسسة كيدرا هتجيلك استعد لموتك .
انا بنسبالي سمعت كلامها وحكيت للناس كلها عن حكايتها دي للمستشفي كلها ومبقاش في سيرة غير كيدرا ف المستشفى كلها وانا هخرج انهاردة من المستشفى كفايه اوي كدة بقيت حاسس ان الناس كلها خايفة مني عندهم حق الحقيقة وكيدرا بطلت تزورني وقبل مروح الحقيقة دخلت ف تحقيق وقالولي الجثة ال كانت معلك راحت فين قوتلهم عملنا حادثة الفرامل عطلت وفضلت اكذب ومجبتش سيرة كيدرا قوتله كل ال اعرفة حضرتك اني فوقت وانا ف المستشفى وجنبي زملائي فقط وسالت عن الجثة،قالولي منعرفش عنها حاجة .
الموضوع انقفل ضد مصدر مجهول .
وطلعت منها واستلمت العربية الجديدة بتاعت الشغل .
وبعدها بيوم تلفوني رن رديت لقيت مكلمه من واحد صديقي من بتوع الاسعاف بيتصل بيا ويقولي يوسف عربيتك وتعالي باقصي سرعه للمستشفي ال انت فية المستشفي مولعه والجثث كتير اوي تعالي بسرعه .
الحقيقة فضلت اضحك لاني مش محتاج اعرف مين ال عمل كدة مفيش غيرها،عرفت مين صح .
روحت المستشفى ولقيت نار هائلة،واكتر من 20 عربية،مطافئ وعدد عربيات،الاسعاف متتعددش.
والظاهر ان كيدرا رجعت أقوي من الأول .
بقيت،اشيل،ف الجثث معاهم وانا عارف كل حاجة متنسووش كيدرا هتجيلكم النهاردة وانا ف طريقي عشان هجي اشيلك ب عربيتي ...
بعد معدا فترة ع العهد ال بينا انا ضميري مبقاش يستحمل ان اشوف ناس كتير جدا ماتت بسبب اللعنه دي ومات فيها اصدقائي أيضأ قرارات اوجهه كيدرا ب اللعنه بتاعتها  وقرارت اني انزل المكان ال عايشة فيه وخد اجازة من المستشفي ورحت مكان الحدثة عشان اسال عنها عشان اعرف اي حااجة عنها اقدر اوقفها .
وصلت مكان كيدرا ال هيا عايشه فية او مكان منا خدتها بالعربية يوم الحريقة وبدات اسال عنها النااس .
لو سمحت كنت عايز اعرف معلومات عن كيدرا تقدر تسعدني ،
الاسف الراجل جري بمجرد مسمع اسم كيدرا .
جربت اسال غيرة ونشوف هيحصل اية !
لو سمحت تعرف كيدرا .
بردو مفيش فايدة جري وكأني ملك الموت ال بقولة هقبض روحك استغفر الله العظيم .
قبلت راجل ف الخمسينات من عمرة تقريبا .
ساالته لو سمحت ي حاج حضرتك تعرف كيدرا .
ملامحه اتغيرت قاالي اششش اخرص إياك تقول الكلمه دي انت مجنون شكلك مش من البلد اصلا جي عاوز اية !
انا سالتك علي فكرة تعرف كيدرا عمال تقولي مجنون مس فاهم لية وعشان اية .
عشااان لو نطقت الاسم دة تاني البلد كلها هتدبحك دبح بمعني الكلمه ابعد شوف انت جي منين وامشي وأرجع مكاانك وانسي اسمها اصلا .
قوتلة لو سمحت متمشيش كيدرا موتت صحابي وموتت نااس كتير اوي انا عايز اقضي عليها ونخلص من اللعنه بتاعتها تماما .
قالي تعالي ورايا طيب .
دخلت معاه شقته كانت ف الدور الأرضي .
وقالي سالت حد غيري ع موضوع كيدرا دة .
قوتلة اه اتنين غيرك قاالي يبقا لازم تمشي بسرعه من البلد .
قوتلة انا مش همشي غير لما اعرف حكاية كيدرا اية !
قالي انا هحكيلك يابني.
انا عمك حمدان عاايش هنا بقاالي 50 سنة .
وطوال 40 سنة مكنش ف البلد حاجة والناس بتحب بعض لكن وانا عندي 41 سنة وصلت كيدرا ومعاها أهلها امها وستها تقريبا
وخدوا شقة جنبنا هناا وطوال 5 سنين كاملين مكنش ف اي حاجة وكانوا ناس ف حالهم الحقيقة لكن بدات الحكايه تتقلب وحال البلد اصبح مرعب جدا يابني بسبب اية منعرفش كانا نبقاا نايمين ونسمع صراخ نقوم ع حريقة ف بيت ف البلد والغريب لما بيطفي بنلاقي غيرة مولع واصبحت البلد ع كدة لمدة 3 سنوات مش فاهمين ولا عارفين اية ال بيحصل ف البلد لحد ماصبحت البلد لعنه مجهولة المصدر واتشقلب حالنااا والناس بدأت تمشي .
وفى يوم وانا مااشي لقيت كيدرا بيني وبينك كانت بدر منور الحقيقة لكن الاسف كانت فيها حاجة مش طبيعيه كانت بتشتري حاجة والراجل اتصدم لما سمع صوتها بتتكلم مش علشان حلاوت صوتها لا عشان صوتها كان يشبة صوت الرجالة لدرجة ان الراجل جري من مكانه وخااف والناس بدات تجري وخايفة
والحقيقة عندهم حق كانت بتتكلم بصوت راجل فعلا بس انا الوحيد ال كنت .واقف مجريتش مش عشان جدعنه مني لا عشان انا مؤمن بربنا يابني .
بعدها ب يوم كانت السااعة 3 الاعصر سمعت صوت صراخ ست وراجل اطلعت عشان اشوف ف اية لانهم صوتهم مزعج جدا لقيت، راجل ومراته والغريب ان كيدرا واقفة هياا كمااان
وكانت الست بتهزء كيدرا وتقولها عاوزة اية من رجلي وانت،عارف غيرة الستات من بعض وطبعا بما ان كيدرا فين وفين لما بتنطق الست مرات الراجل هجمت عليها عشان تضربة لكن الغريب ف الموضوع اني لقيت رجل كيدرا وايدها اعذريني ف اللفظ ايد ورجل رااجل تماما متفرقش عننا حااجة وكانت مغطيهم بسبب الحاجة السودة ال دايما بتبقا ع جسمها لدرجة ان الست شافت راجلها وايدها جريت من منظرهم .
ومشيت كيدرا بسرعه وأصبح اهل البلد يكرهوها  واصبحت الراجل ال كانوا يتمنوا كيدرا تبصلهم مبقاوش طيقنها خالص .
ودايما وهيا ماشية يقوليلها ي كيدرا ي عفريته ستات وأطفال ومحدش صبهااا ف حالهاا غيري انا .
كنت دايمااا بمشيهم واسكتهم .
وف يوم سمعت كالعادة صراخ ستات طلعت اشوف ف اية
لقيت الناس بتقول دة جي من بيت كيدرا وأهلها
قولت اروح اتفرج واعرف بيحصل اية سمعت كيدرا بتقول
"انا زهقت من البلد دي انا راجل هوريهم وهعرفهم مين كيدرا هعرفهم مين كيدرا اللعنه عليكم ستحترقون" *كيدرا ٢*
الناس كلها واقفة منها ال خايف ومنها المصدوم من الكلام والناس كلها مشيت بعدها وقولت ربنا يستر .
روحت نامت وصحيت. الساعه 2 بليل كدة حضرت الاكل وكنت بالكل ف امان الله لقيت صراخ كتير كتير طلعت لقيت بيوت كتير مولعه نار فوق 4 ساعات بنطفي الناار مش عارفين لكن الحكاية زادت اوي اليومين دول عن حدها .
وكان كل يوم يولع بيوت ف البلد وتروح اموات بسبب الحرائق .
والبلد بتفضاا منها ال مات وتحرق ومنها ال هج من البلد وصبها .
لدرجة أن اتجمعوا اهل البلد وسمعت انهم هيموتوا كيدرا وأهلها .
وكالعاادة برووح اتفرج من بعيد وصلوا اهل البلد قدام بيت كيدرا لكن سبب فزعهم الاول كيدرا وهيا بتصرخ وبتنطق كلام محدش فهمه أبدا وصراخ من البيت لكن بعد مخلصت الكلام ال بتقولة دة اخيرا قالت جمله فهمنها وهيا " ان ام كيدرا ماتت وايضاا ست كيدرا"
ودة سبب ان اهل البلد تمشي وراجعوا حساباتهم وقالوا خلينا نموتها لما تطلع تدفن امها وستها ع حسب كلامها انهم ماتوا وفضلوا اهل البلد،يستنوا ساعات يابني ان تطلع مفيش مشيوا وراجعوا تاني يوم بردو لكنها مش بتخرج ابدا وانت عارف يابني ان اكرام الميت دفنه .
مفيش فايدة بردو وبعد دقائق ولعوا ف بيت كيدرا
سمعنااا صراخ قوي جدا من جوا بس الغريب والحاجة الغامضة ف الموضوع ان ف كذا صوت جوا مش صوت كيدرا لوحدة والله يابني زاي مبقولك اصوات كتير جدا رجاله وستات والصوت اشبه من ان عفريت بيصوت من رغم ان كيدرا لوحدها وامها وستها ماتوا لكن بعد دقايق والصراخ المستمر النار مسكت ف البيوت ال جنبها كلهااا ف لحظة واحدة واتفرقوا اهل البلد واصبحت البلد جحيم ال خراج مولع من البيوت وال بيصوت وكانت ليلة ميعلم بيها الا ربنا وبعد ساعات والنار مش عايز تطفي أبدا اتصلنا بالشرطة والإسعاف والجثث مش بتخلص بس اغلبيت الناس مجتمعه عند بيت كيدرا ومستنين ال هيحصل لكن بعد ساعات المطافي قدرت بعد 3 ساعات تطفي النار اقتحمت البيوت وبيطلعوا اجسام متهلكه ومتفحمه .
ودخلوا بيت كيدرا وطلعوا جثة واحدة من جوا والمفروض انهم 3 بالداخل لكن فيما بعد عرفنا ان الجثتين التانين اصبحوا رماد لكن عمري منسي صوت كيدرا،وهيا بتصرخ وبتتاالم وصوتها  اعلي صوت وصلناا كلناا وكانت بتتكلم وهيا بتتحرق جوا وتقول كلام غريب جدا وبعد دقايق الاسعاف بدات تشيل ف الجثث وخلصت الحكاية علي كدة لكن الغريب لما كان حد بيقول اسم كيدرا تاني يوم بنلاقيه الصبح متشوة وجسمه كله مسلوخ لحد ماصبحت البلد اسمها غريب اسمها لعنه كيدرا اه والله زاي مبقولك كدة.
عشان كدة لما شووفتك بتقول إسمها قوتلك كدة شوفت بقااا عرفت لية بقولك انت مجنون انك بتقول إسمها لكن رجوعك من تاني وتسال عن كيدرا يبقا اكيد لعنه كيدرا مخلصتش ع كدة وعندك كلام تقولة احكي ال عندك يابني وقولي حصل معااك اية .
قوتلة احكي آية بعد ال قولتة انا مش قادر أتكلم .
قالي لازم تحكي يابني .
حكيتله قاالي انت لازم تخلص منها كلامك عنها دة خوفني أكتر لانها رجعت أقوي بكتير لازم نشوفلهااا حل .
قوتلة منا جي عشاان كدة اعمل اية .
قاالي نشوف كتاب ربنا بيقول اية ونتصرف أزاي .
لازم نعرف قوة الملعونة واسمحلي اني مقولش إسمها بس معني كلامك انها بتحضر بمجرد انك بتقول إسمها يبقا كيدرا معانا هنا دلوقتي وبتسمعناا .
قوتلة اه صحيح ازاي مفكرتش ف كدة إزاي دي اكيد موجودة دلوقتي معانا .
بدا يحصل هزات خفيفه وحاجات توقع والحج جري ع الباب لكنه مش بيفتح وبدات النار تمسك ف المكان بسبب مجهول ومن وسط النار ظهرت كيدرا بجسمها المتفحم بدا الحاج يصرخ اكتر واكتر،ويقولي انت السبب انت السبب انا غبي غبي .
لكن النار كانت قربت تمسك فيناااا وفعلا مسكت عم حمدان وبدات افتح انا الباب وجريت علي برا وحمدان جري ع الباب وعاوز يطلع مش عارف يطلع الباب مفتوح وكأن ف حااجة منعته من الخروج وعم حمدان أستسلم تمامآ وقع ع الارض والنار مسكه فيه والناس بدات تتجمع عند بيته وييصرخوا وانا مصدوم من ال بيحصل دة .
لكن فجاااء اهل البلد بصولي كلهم وعينهم كلها غضب انت سبب اللعنه انها ترجع تاني انت ال ولعت ف البيت ولا مين . قوتلهم لا لا دي كيدرا رجعت تاني .
كلهم ف نفس واحد قالوا كيدرا .
وكلهم كانوا جاين عليا واكيد عشان يموتوني لكن الحاجة ال انقذتني ان النار وقفت وكلهم داخلوا عند عم حمدان وكانوا بيطفواء فيه وبيطلعوا الاشلاء ال فضلت منه لكنهم مستحملوش ورموا حمدان ع الأرض وف عز الصراخ من الأهالي صوت قطط علي كلاب مفزع جدا جي من بعيد بصيت لقيت مجموعه كبيرة من القطط بس ليمكن تكون قطط من ضخمه جسمها وملامحها ال زاي الشيطان وعينهم حمرا وبينه اوي من كتر ما الدم بيطلع منهااا .
هجموا علي الأهالي كلهااا ومن ضمنهم انا وف عز منا واقع ع الارض والقطط بتقطع فياا شايف اهل البلد كلهم عبارة عن اشلاء لدرجة اني اتشهد.
فوقت وانا جسمي كله بيوجعني ومش قادر أتحرك
الدكتور قالي اية ال حصلك مين ال ضربك بالبشاعه دي عندك اكتر من عظام مكسور .
مردتش سااكت مصدوم خايف مش عايز اتكلم مع حد اي حد بيكلمني بقولة صبني ف حاالي .
الليل بدا يهل عليا وانا ف المستشفي  بفكر هموت ازاي كيدرا واخلص من اللعنه بتعتها دي قرارت اني هفجر الغرفة بتاعتي لما تيجي كيدرا لانها اكيد هتيجي تخلص مني اكيد هيا عارفة اني لسة عايش وعايزة توصلي رساالة انها كانت بتلوي دراعي بس لانها سهل كانت تموتني زاي ما اهل البلد ماتوا كلهم اشمعني انا ال حي بس .
بس انا هخلص منها ازاي وانا مش قادر أتحرك .
ملقتش غير كتاب ربنا بقيت شيلة ف حضني 48 ساعه شيلة ف حضني .
بدا المككان يسخن جدا ومش قادر اخد نفسي قومت براسي كدة اشوف بيحصل آية مش شايف غير ظل وآحد لا اتنين لالا اكتر اكتر مين دول بصيت حولياا ملقتش حد نسيت القران تماما وحسيت ان ف حد بيخنقني وكنت بموت خلاص
مش قادر فتحت عيني لقيت كيدرا بجسمها المتفحم بتخنق فيااا اخر حاجة شوفتها .
صحيت تاني لقيت الدكتور واقف وبيقولي بيحصلي اية بيخليك تروح ف غيبوبة يابني واية الكلام المحفور دة ع الحيطه يعني اية .
"متحولش تعرف عني حاجة ابدا"
اكيد مش انت ال كتبتها لانك مش قادر تتحرك بدات اتوجع مكان الخنقه والدكتور خد باله وقالي اية دة من اية دة جه امتي دة مكنش موجود الإثار دة من شدة الألم مش قادر أنطق لكن طوال فترة علاجي مش بشوف كيدرا ابدا غير انها بتبعتلي كل يوم قطط قرارت اني استدعي شيخ يجيلي لاني فعلا محتاجة جدا الفترة دي .
بعدها فعلا وصلي شيخ اسمه محمود خليل
بدات احلفة انه ميقولش لحد ال هقولة علية.
وبدات احكيلة عن حكايتي كلهااا ولما سمعها.
فضل مبرق ومش،عارف هيقول اية قالي.
يابني انت كفرت بالله انك تتعهد مع جن كيدرا دي جنيه مش إنسانه وانت غلط لما الخطوة دي .
ف البداية انا هحصنك كويس لانها متجيش جنبك .
بدا يقراء قران ويرش ملح حولين السرير بتاعي
وقاالي هاتهاا قول اسمها خليها تحضر يابني انا هخلصك منها .
قوتلة لالا دي هتموتك وتموتني .
قالي خلي ايمانك بالله اكتر من كدة ي راجل .
كيدرا كيدرا كيدرا .
بعد منطقت اسمها 3 مرات فعلا بدات تحضر السخونية ف الاوضة لا تتطاق بدأ الشيخ يقراء قران يقراء وكيدرا بتصرخ لدرجة ان المستشفى كلهم اتلموا ع الأوضة الشيخ قالهم محدش يقرب امشوا بسرعه من هنا لحسن ال هتشوفوا مش كويس ليكم . وتقريبا كدة كيدرا استغلت الموضوع ان الشيخ بيتكلم مع الممرضين وحصلت،حاجات غريبة جدا الشيخ بدل مكان واقف ع الارض بقا ف السقف ومخه عمال يتخبط ف السقف كأن ف حاجة شيلاه وبتخبطة والممرضين بيصرخوا والشيخ وقع علي الأرض وكل حاجة وقفت .
جريوا الممرضين ع الشيخ وخدوا برا بعدهاا عرفت ان الشيخ بقا كويس وانا كان فضلي يووم والمفروض هطلع من هناا وبقيت كويس نوعا ماا
روحت عشان اطمن ع الشيخ ونشوف هنعمل اية تاني معاها .
الشيخ كويس لكن ف إصابات ف راسه بسبب الخبط ال حصلة وطببعااا المحققين فضلوا يحققوا ف الموضوع لان ال شاف الموضوع دة مش انا بس كل ال بقولة معرفش مش عايز اتكلم عنها .
المفروض الخطوة ال بعد كدة اية اعمل اية .
لقيت دكتور من الدكاترة بتوع المستشفي قالي انا عندي حل انا شوفت كل ال حصل ف الغرفة والشيخ .
الحل ف اللعنه لازم اللعنه بتاعتها نتخلص منها معاها عشيرة من الجن قوية جدا .
قوتلة والحل قالي أننا نحضرها وصيب الباقي عليا المهم الكلام دة يحصل ف التراب .
قوتلة ماشي موافق الساعه كام ولا امتي .
قاالي براحتك لو عايزها النهاردة مااشي نخليها النهاردة الساعه 2 بليل نكون ف التراب ال جنبنا هنا دي عرفها .
قوتله اه عرفها.
قالي نتقابل هناك الساعه 2 سلام.
دخلت الأوضة وطلعت المذكرات بتاعتي وفضلت اكتب الكلام دة كله قبل مروح الخطوة ال مع الدكتور دي لاني حاسس نهايتي هتبقاا هناك معاه ف التراب لاني فعلا خايف ومرعوب اصلا من الدكتور لانه وهوا بيكلمني كنت حاسس ان باصص علي حاجة ورايا مش اناا وعينه ملامحها بتتغير ربنا يستر .
قفلت المذكرات واستنيت الميعاد بتاع الدكتور ولما ارجع هكمل حصل اية .
انا حي الحمد الله رجعت سليم بس انا مش يوسف السواق انا الدكتور سليم محمود الدكتور ال ضحك علي يوسف وموته انا قرات المذكرات دي وبدات اكمل انا يوسف ماات غدرت بيه انااا الخادم الجديد لكيدرا احب اقولكم تفسير اكتر يوم محصل حاجات غريبة ف غرفة يوسف وكنت مصدوم دخلت غرفتي وقولت كيدرا لقيتها بتحضر فعلا وكانت هتموتني لكني قوتلهاا انا هعمل معاكي عهد انا هموت يوسف بنفسي وهعمل ال انتي عاوزة قوتلها كدة لاني فعلا مقدرتش استحمل منظرها منظرها صعب جدا اقسم بالله لو شوفتها قلبك هيوقف .
جثه متفحمة اقولكم اية اكتر من كدة غصب عني لازم اقولها كدة والغريب انها وافقت وتم العهد ومبقاش ف قدامي غير اني اموت يوسف .
ف وانا معدي ع غرفته لقيته برا بيتكلم مع نفسه قوتلة اني هسعدة فعلا وعدة اننا نتقابل ف المقابر وعلي فكرة يوسف لما قالكم اني كنت باصص وراه فعلا مش بيكدب انا كنت باصص ع كيدرا لانها كانت فعلا وراه وبعدها روحت واتفقت مع كيدرا اننا نخلص من يوسف .
وصل يوسف المقابر ودخل وكنت انا مجهزلة ترابه وحفرة ولما دخل ضربته ع رأسه ورميتة ف الحفرة وبدات اقول كيدرا .
وعلي فكرة كيدرا بتحضر أسرع ف المقابر لانها وصلت ف ثانية .
ومشيت انا وقبل ممشي بصيت اشوف كيدرا هتعمل اية ف يوسف .
·      لقيتها بتنطق كلام غريب جدا جدا مرعب واصوات حيوانات من جميع التراب وكانها بتحضر حااجة كيدرا نزلت التربة بتاعت يوسف ومكنتش محتاج اعرف حصلة اية لانها لما طلعت من التربة بتاعته كانت ف ايدهاا دراعه تقريبا وجريت وقلبي حاسس بنبضه وحاسس انه هيقف جريت ع غرفتي .
·      وبعدها بدات اهداء شوية وروحت ع سرير يوسف لقيت مذكرات باسم كيدرا وقرات وبدات انا اكمل من بعدة
·      يوسف مات واللعنه مازالت مستمرة .
·      وهرجع تاني احكيلكم حصل اية تاني لان اكيد ف حاجات تاني اكتر هتحصل .
قصص رعب قصص الجن قصص مرعبه حقيقيه

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات