رسالتي الاخيره
بقلم فارس حسن
رسالتي الي هتوصلك دلوقتي هيا رسالتي الاخيرة
طبعا مش فاهم حاجة من كلامي بس كمان شوية
هتعرف اقصد ايه بالظبط ، انا سيد كمال ،
محاسب ، متجوز بقالي شهر تقريبا ، ابويا
وامي ماتوا تقريبا من سنه وانا سني دلوقتي 29 سنه مراتي وفااء هيا كل حاجة بنسبالي
الحقيقه الام والاب والأخ ،
اتجوزتها ، والحياه كانت عاديه خالص و زاي
الفل ،
وساكنين ف شبرا الخيمة ، حكايتي بدأت لماا
كنت راجع من شغلي كانت الساعه 1 بليل وكنت اول مرة أتأخر كدة رجعت البيت ودخلت شقتي
سمعت صوت مراتي وفااء جي من الحمام ولماا قربت من الباب وفضلت متصنت عليها اشوفها بتتكلم
مع مين او مين الشخص المهم ال هتكلمه ساعات دخولها الحمام
لقيتهاا بتتكلم كلام مش مفهوم أبدا وبتتكلم
بدون سكوت وكآنها بتكلم نفسها ، ولما قولتها وفاء انتي بصه علي المرايا وبتكلمي مين
، لما بصتلي لقيت وشها عليه علامات غريبه جدا وملامحها مش ملامح مراتي ابدا ،
لدرجه اني قوتلها انتي مين ، سمعت اصوات
خارجه منها غريبه جدا وظوافر ايدها بتتطول جدا بدرجه غير طبيعيه ابدا ، وهجمت علياا
، طلعت وقفلت الباب بسرعه ورايا ، ولما جريت ع الأوضة ، لقيت وفاء نايمه وف سابع نومه
، حصلتلي هسترياا جنونيه من ال انا شايفه قدامي ازاي هيا هنا اومال مين ال هناك ، مين
ال ف الحمام دي ، وفاء وفاء اصحي ، ف اية ي سيد ف اية حد يصحي حد بالطريقه دي ، قوتلهاا
انتي كنتي بتكلمي مين ف الحمام ، قلتلي حمام اية دة وقت هزار مصحيني من النوم عشان
تقولي كدة صبني انام لو سمحت ، ونامت تاني وفضلت انا محتار رجعت للحمام تاني وفتحت
الباب بشويش جدا ، ملقتش حد فيه
وكأن ال حصل دة كان مجرد أوهام ، لالا اكيد
ف حاجة بتحصل مش وهميه انا واا بشرب اي نوع تدخين يعني حتي محصليش هلوسة اكيد ف حاجة
غير طبيعيه ، عدا يومين علي الموضوع دة ومحصلش حاجة ، لكن اليوم الثالث حصلت حاجة عمري
منساها ابدا ، وانا نايم وكانت مراتي جنبي لقيتها بتصرخ وبتقولي ف ولد صغير واقف برا
، قوتلها ولد اية انتي خلفتي منغير معرف ، قلتلي والله شوفت طفل واقف ف الصاله وشكله
يخوف جدا ، طلعت بكل حظر لكني ملقتش حد ، قوتلها ي حبيبتي دة تخيلات بس مش اكتر ،
قلتلي ادخل شوف الحمام بعد إذنك ، يمكن
دي الحاجة الوحيدة ال مجتش جنبها ومدورتش فيها ، روحت فتحت الباب لقيت حاجة غريبه جدا
علي الأرض ، شعر مرمي ف كل مكان ، لميته بسرعه جدا ، ورجعت الاوضة قولت لوفاء حبيبتي
انتي بتعاني من سقوط شعر ولا حاجة قلتلي لا ابدا لية بتقول كدة ، قوتلها اص لقيت كميه
شعر غير عاديه ف الحمام افتكرته منك يعني ، قلتلي لالالا ولما قلعت الطاقيه ال لبسها
ع رأسها
نص شعرها واقع قوتلها مش قوتلك ، قلتلي
لا يمكن ف حاجة بتحصلي غير طبيعيه ، اليوم دة مقدرش اقول انه عدا ع خير أبدا واكيد
البنات فهمه يعني ايه تفقدي شعرك ، اليوم الرابع فضلت ف البيت متحركتش منه وطلبت باجازة
عشان دة طلب وفاء لانها محتجاني جنبها اليومين دول ، طلبت مني اننا نروح لدجال وانا
رفض تماما ، قلتلي طيب انا هقوم أطبخ حاجة ناكلها ، قوتلهاا ماشي ي وفاء اتفضلي ، فضلت
اتفرج ع التلفزوين وطول منا بتفرج بشوف ملامح ناس غير الناس ال بتفرج عليها ، مش عارف
ازاي بس دة ال انا شايفه ، لقيت وفاء دخله عليا وقعدت جنبي وساكته مش بتتكلم لكن حاجة
حصلت غريبه اول مدخلت حسيت ان الجو سخن جامد اوي فجاء ، طلعت برا الاوضه وروحت للمطبخ
اشرب ، لقيت وفاء واقفه بتطبخ ، ونفس المشهد بتاع اول يوم اتكرر اتنين وفاء معايا ف
الشقة ، ازازة المياه وقعت من ايدي ، قلتلي ف اية ي سيد مالك ، قوتلها لا مفيش روحت
ع الاوضة ملقتهاش ، دخلت الحمام اغسل وشي عشان يمكن افوق من ال بيحصلي دة ، لكني اول
ما عيني جئت علي المرايا لقيت وفاء ف المرايا ، وشكلها وحش جدا جدا ولقيتها بتقطع ف
وشها بايدها لدرجه اني مبقتش شايف وش اصلا مبقاش موجود ، طلعت من الحمام عشان اطمن
علي وفاء ، لقيتها ف المطبخ وماسكه سكينه وبتضرب نفسها بيها جريت عليها لكن حسيت ان
السكينة غرزت فياا انا وحاسس بالم فظيع وقعت ع الارض وبدأت اشوف وفاء واقفه وبتقولي
، "اياامك كلها هتبقا عذاب هعيشك ف جحيم ساامع طلقني والا هوريك ايام اسودة"
ومشيت وانا اغماء عليا تقريبا ، وفجااء
صحيت علي صوت بيقول الاكل جاهز ي حبيبي هتاكل معايا ، بدات امسك مكان جرح السكينه ملقتش
حاجة ولسه زاي مكنت موجود اول مرة قدام التلفزيون والظاهر اني كنت بحلم بكابوس ، قولتلها
هوا انا نامت ولا اية ، قلتلي اه كنت بتتفرج علي التلفزيون ولقيتك نامت محبتش ازعجك
، الحقيقه انا خايف من مراتي جدا اه خايف منها ، قوتلها انتي قوتلي فين الدجال دة ،
قلتلي صدقت ان ف حاجة غير طبيعه بتحصل ، قوتلها اخلصي فين مكانه ، اتفقنا اننا نروح
عند الدجال الساعه 10 بليل ، وصل معادنا وكانا قدام منزل الدجال دخلت المكان كله كان
عباره عن ضلمه وبخور ملئ المكان تماما ، ومفيش غير نور خافت جدا ، دخلت للدجال لقيت
راجل كبير وعلامات ع ايدة غريبه وف جسمه كله ، دخلت وبدات احكي ال حصلي ، قاالي المشكله
عندك انت مش عند وفاء ، قوتلي ازاي يعني انا مالي انا ، قالي انت اتقدمت لكاام واحدة
قبل وفاء وبكل صراحه قولتله كتير ومحدش وافق ومكنش فيه نصيب ، قالي لا النصيب موجود
بس انت نفسك عندك مشكله كبيرة ، انت بتحبك جنيه عاشقه ، وهيا السبب ف كل ال بيحصلك
دة بتكرهك ف مراتك عشان تطلقها ومش هتخليك ابدا تتهنا بجوازك وهتفضل تعذب فيك لحد مطلقها
ولو رفض ، ف تقدر جدا تاذي وفاء وتموتها ، ودة ال واضح من كلامك انك بتشوف وفاء بتقطع
ف وشها وبتشوف مراتك علي شخصيتان ، هيا ال بتتجسد ف شخصيه مراتك وتعمل حاجات تخليك
تكرها ومتحبهاش ، قوتله طب والحل يسيدي يعني انا زهقت ، قالي مفيش غير حل واحد الإتفاق
،
نام هنااا ، قولتله هتعمل اية ، قالي نااام
واقعد سااكت ، بدات يولع بخور ويقربه مني جدا ، لدرجه اني مبقتش موجود بقيت شايف الارض
بتلف حواليا وعيني بتقفل ،
ومبقتش حاسس غير بالالم ف جسمي كله وبيحرقني
، بدات أصرخ أصرخ ، وحاسس اني بتكلم باصوات شيطانية ، حاسس وسامع لكني مش شايف ،
بدات احس اني بقوم وقومت لقيت وفاء .والدجال
جنبي ، وقالي تمشي دلوقتي وتيجي بعد بكرا ، منغير كلمه انطقها مشيت ، ليه متكلمتش عشان
حاسس اني فقد الكلام وجسمي بيترعش ، قولت لوفاء بعد مخرجنا هوا اية ال حصل ، قلتلي
بعد مروحت ف النوم ، لقيت الدجال بيقول "اقسمت عليكم ي معشر الجن اقسمت عليكم
ي ملوك الجن ان تخرج الجنيه من ذلك الجسد اقسمت عليكم بحق لا الله الا الله وبحق قول
لا الله الا الله بأنك تخرجي من هذا الجسد "
بدات انت تتنفض اكتر واكتر بدا يرش عليك
مياه ،
وبدات انت تتكلم بصوت بصووت امراه بظبط
لكن كلام مفهمتوش ولا كنت عارفه انطقه ، روحت
وحسيت اني جسمي كله بيوجعني ، روحت ع النوم ، ونامت نوم عميق جدا ، وحلمت بيوم جوازنا
انا و وفاء لكن لقيت وفاء واحنا دخلين الشقه لقيتها بتحط حاجة تحت المخدة ومشيت ، منغير
متاخد بالها لقيته ورقه مكتوب عليها بالأحمر كلام ودم وروسمات غريبه جدا ، حسيت بحد
واقف ورايا بدات اتلفت وراء لقيت وحش اشبه من انه شيطان ، ملامح غضب عيون سوداء تماما
، علامات خضراء علي وشها وجسمها كله هجمت عليا بظوافرها ، وبدات تقطع فيا وف جسمي كله
، وصحيت ع صرخه واصبحت ع الحال دة انام واصحي ع صراخ لحد اليوم ال كنت المفروض اني
اروح للدجال فيه وروحت هناك انا ومراتي ، دخلت قالي اقعد ، قالي ظهرتلك تاني قوتلة
ف كوابيس ايوة ، قالي الحل انكم تخلفوا ، يوم متخلفوا هتصبكم ف حالكم تماما وهتبعد
عنك هيا بتكره جدا ان حبيبها يكون عندو طفل من امراه اخره وبتصيبه ف حاله وتبعد عنه
،
اسمع الكلام دة الحل الوحيد انتي مش قولتي
ي وفاء انك شوفتي طفل ف الصاله ، الطفل دة هوا ال هيخليها تبعد عنكم ، الحل طفل ، قالي
الجلسه ال هتيجي هتبقا بعد خلفه الولد فضل الحال ع كدة لمدة خمس شهور وكاانت وفاء حامل
، ولما روحناا نكشف عشان وفاء هتموت وتعرف ولد ولا بنت وكذلك انا روحنا والطبيب قال
مش عارف احدد تعاله ف شهر 8 انتظرنا لحد شهر 8 ورجعنا تاني ، والمردي كلام الطبيب كاان
ولد لكن حاسس انه متشوة ، قوتله اية بتقول اية ، قالي لا مفيش بقولك الف مبروك ، الله
يبارك فيك ، مشيت انا و وفاء ، ووصلنا ليوم الولاده ، ولما ولدت وفااء دخلت لقيت طفل
مشاء الله جميل ، دخل الحضانه وبعدها بأسبوع روحت للدجال وخد الطفل وروحت قالي اهلا
اتفضل ي سيد ، قالي كدة انا هبدا احصنك انت وعائلتك وان شاء الله مفيش حاجة هتحصل تاني
،
بدا يقول كلام وف ايده شمعه وقالنا نغمض
عينينا ، خلص ومشينا ودخلناا البيت اول شهر محصلش حاجة تاني شهر حصل حاجات اكتر بكتير
من ال حصل قبل كدة صحيت ع ضيقه نفس وابني بيصرخ صحيت لقيت وفاء ف السقف قومت من علي
السرير لقيتها بتوقع من السقف وتقريبا شبه جثه هامدة ، حد موتها مين الل أعلم بدات
أصرخ وابني يصرخ واتصلت باسعاف ولما وصلت كانت فعلا وفاء ماتت ، الايام ال بعدها كانت
كلها ندم وعياط ع وفاء ، ابني كان كويس انا وهوا لكن وفاء كانت هيا المطلوبة روحت للدجال
قوتله ال حصل قالي يابني انا عملت كل حاجة اقدر أعملها مفيش فايدة غيرة انك تعيش طول
عمرك وحيد انت وابنك ،
بدأت اتعصب واشتمه وف الآخر مشيت ،
ووصلت البيت وكان معايا ابني ، حطيته ع
السرير ومبقتش عارف افكر ف اي حاجة ايه الخطوة ال بعد كدة خايف وقلقان وندمان ومش عارف
افكر ولا اعمل اي حاجة ، لقيت ابني بيعيط قومت من علي الارض لقيت وفاء ماسكه السكينة
وبتضرب ابنها بيها ، فضلت اصرخ واضرب ف الارض واكسر كل حاجة حواليا وبدات اهجم ع الشيطانة
دي اكيد مش وافاء مراتي ، انتي عاوزة اية مني صيبنا ف حالنااا ، أبني تقريبا كان ميت
،
والإسعاف وصلت وحطوني ف مستشفي مجانين ايوة
مستشفي مجانين قال اية مش مصدقين كلامي فعلا عندهم حق دة كلام واحد مجنون اظن عرفتوا
معني رسالتي ال ف البداية دي رسالتي الاخيرة
ليكم
ارجوكم ساعدوني انا معملتش حاجة عشان كل
دة ،
وانتم اكتر ناس مصدقني صح ،
ادعيلي لاني فعلا محتاج اوي الدعوة دي انا
حاليا ف مستشفي المجانين حابب تزورني اتفضل سيد كمال .
قبل نهايه القصه احب اقول اني متاكد ان السبب الرئيسى هوا اني مش مقرب من
ربنا ولاحنس فكرت ارجعله لما حصلي كل دةعام ربنا يسامحني اذا كنت اخطات ف
قصص رعب قصص الجن قصص مرعبه حقيقيه

تعليقات
إرسال تعليق