القائمة الرئيسية

الصفحات

الانتقام

بقلم فارس حسن

الحقيقه مكنتش ناوي احكي لحد الحكاية دي
ابدا بس غصب عني لازم احكي لاني محتاج اتكلم نبدا منين نبدا بالتعارف مثلا خلاص مفيش مشكلة بنسبالي اني اعرفكم بنفسي انا طالب ف جامعه الطب وجامعه مشهورة جدا. كمان لو عايز تسال عني اسال اسمي فارس حسن سني 21 سنة كلية طب قسم تشريح معنديش اخوات مليش ف الدنيا غير امي وابويا لكن امي اتوفت من سنه تقريبا وبقيت انا وابويا بس عايشين مع بعض ابويا علي المعاش وطبعا عارفين كويس ان المعاش مبقاش يكفي ف ظروف البلد دلوقتي ف كنت بساعد معاه ف فلوس البيت وكل حاجة. زاي مقوتلكم انا شغال ف قسم تشريح جثث ف مكنتش بخاف من اي حاجة.
كانت السنه دي اخر سنه واتخرجت منها والحمد الله بتقدير ممتاز وبعدها ب شهر كنت شغال ف مستشفي تشريح جثث قريبه مننا وبقبض كويس جدا منه كمان وف يوم اسود بنسبالي وانا ف اول يوم شغل ليااا ف المستشفي جتلي جثه والمفروض اقوم بعملي المعروف اشرح الجثة كنت لاول مرة اشوف جثه حاسس انها هتقوم تموتني قولت لنفسي لا اجمد كدة اول يوم تعمل كدة وبعدين اول مرة تشوف جثه يعني منتا شوفت قبل كدة بدات اشرح ف الجثه وطول منا بشرح عيني علي عين الجثه طول الوقت وكانها هتقوم خلصت تشريحها وندهت ع عم اسماعيل ينقل الجثه ال اتشرحت عم اسماعيل عندو 40 سنة وبقاله هنا 10 سنين وصلي عم اسماعيل وقالي اية ي دكتور خلصت قوتلة ايوة باشا محتاجك بس تسعدني ننقلها لمكان التلاجات دخلنا الاوضة بتاعت التلاجات وحطينها الجثه وطلعنااا برا عم اسماعيل قالي تعالي نقعد شوية مع بعض لحد ميجيلك حد تاني مطلوب تشرحه وهو اتعرف عليك قوتلة تمام مفيش مشاكل اقعدنا ف الممر وفضلنا نتكلم كتير لحد ما قالي عم اسماعيل سوال غريب مش فهمه قالي انت مسمعتش حاجة جيا من غرفه الجثث ال تحت قوتلة انت بتهزر ياعم اسماعيل من امتي الاموات بيتكلموا .
رد وقالي أيوة بيتكملوا وانت ف يوم من الايام هتتاكد من ال بقولة طب انا ف مرة كنت قاعد ومطبق ومكنش ف نفر ف المستشفى غيري طبقت سعتها وكان مطلوب مني ادخل الجثث لحد ميجي دكتور يشرحها لان الدكتور ال قبلك يعيني كان بيقول نفس كلامك لحد ما ف يوم اترمي ف مصحه نفسيه وكل ال بيقولة قادمون ولو مش مصدقني روحله بنفسك وسال عنه دكتور عبد الستار
.قوتلة ايوة حصل اية يعني وضح اكتر.
قالي المهم وانا نايم سمعت كلام ودوشة من تحت بدات امشي ورا مصدر الصوت وانا ميت من الرعب كل ال كنت فكرة ان ف عمال تحت مطبقين زاي حالتي لكن والله يابني راحت ودخلت من الغرفه ال جيا منها الصوت ملقتش حد والغريب ان الصوت بقاا اوضح اكتر لكن اني افهمه لا فضلت متخشب لفترة والصوت زاي مهوا لحد مقولت اعوذ بالله من الشيطان الرجيم والصوت الحقيقه سكت طلعت مكاني والصوت سكت فضلت بفكر ف الموضوع لحد ملقيت الصوت رجع تاني لكن والله يابني اصوات كتير الاول كان صوت واحد وكان ف حاجات بتترمي ادوات التشريح وغيرة خت نفسي ومشيت جري وقفلت المستشفى ومن يومها .كفاية اوي لحد كدة ياعم اسماعيل الله يخليك عشان انا مش مصدق ولا كلمة منك وكمان انا همشي لاني محتاج انام ومتقلقش لينا قاعد تانية مع بعض روحت البيت ودخلت الشقه لقيت ابويا قاعد وبيقولي ازيك ي دكتور وبيضحك فضلت اتكلم معاه وعلي يومي ال كان عامل ازاي ف المستشفى ومجبتلوش سيرة عن كلام اسماعيل بس قوتلة سوال غريب طلع مني قوتلة بقولك ي حاج هوا ف جثث بتتكلم فعلا.
قالي لا عشان تكمل ف شغلك ملكش دعوة بالكلام دة خالص .
قوتلة يعني ف جثث بتتكلم ريحني بالله عليك
.قالي اذا كان روحها مش مرتاحه بس ودة ال اعرفه بتبقا الروح متعلقه ومش عايز تموت وطالما الروح متعلقه يبقا هتاذي حد عشان ترتاح.
قوتلة ربنا يطمنك ي حاج انا هقوم انام
دخلت الأوضة بتاعتي غيرت هدومي واترميت ع السرير ونامت ويارتني منمت حلمت بابشع كابوس وبنفس الجثه ال شرحتها انهاردة وكنت شايف نفسي بشرح الجثه وف لحظة لقيت الجثه فتحت عينها وانا بشرح فيها ومش واخد بالي وانا كل دة شايفه كاني بتفرج ع فيلم رعب بعدها لفيت انا عشان اجيب حاجة لقيت الجثه قامت واقفت وشايف نفسي وعاوز اتكلم اقولة خد بالك لكن انا مكنتش بنطق لقيت الجثه بدات تقول كلام غريب باصوات غريبه جدا طلعه منها ولقيت نفسي بترعش وكل دة شايفه بردو وأنا مش عارف اية دة كل ال حاسس بيه متخشب ومصدوم من ال بشوفه. لقيت نفسي بلف للجثه وف لحظة كان ف ايدها حاجة زاي السكينه وضربتني بيها وفضلت اقع ع الارض وألدم ملي المكان لدرجه اني شايف نفسي وانا بموت ولقيت الجثه حطته ع سرير التشريح وفضلت تقطع فيها وعينها كلها غضب وشر وبعدها فوقت ع جرس موبيلي وصحيت وفضلت ماسك عيني اشوفهم موجودين ولا زاي محصل ف الكابوس مكنش فياا حاجة تمام لبست وورحت ع المستشفى واول مرحت شوفت عم إسماعيل وازيك عامل اية وراحت المكتب بتاعي عملت قهوة وبفكر ف الكابوس ال شوفته دة قاعد مفيش شغل وقاعد بفكر والقهوة ف ايدي لحدد ملقيت جثة جئت والمطلوب مني اشرحها قومت جهزت نفسي والأدوات ومفضلش غير اشرح الجثه ال قدامي بصيت ع الجثة وكل مبص افتكر الكابوس واخااف اكتر رجعت شوية وطلعت برا أوضة التشريح والمدير كان جي عليا وبيسال عني وقالي ايه ي دكتور اخبارك اية قوتلة تمام. تمام قالي شد حالك معانا شوية فضل يتكلم وانا دماغي ف حتا تانية اصلا قوتلة بعد اذنك اكمل شغلي دخلت الاوضة وراحت عشان اشرح الجثه دخلت وبدات اشرح وانا دماغي ف حتا تانيه خالص ومش مركز ف اي حاجة دخل عليا عم اسماعيل وصرخ وقالي اية يابني دة .
قوتلة ف اية ياعم إسماعيل داخل عليا كدة لية وانا شغال قالي بص ع الارض كدة.
بصيت لقيت بركه دم وانا واقف فيها قوتلة اية دة دة جاه منين دة . قالي اسال نفسك انت مش شايف الجثه عامله ازاي .بصيت ع الجثه واتصدمت صدمه العمر لقيت الجثه ف كل حتا فيها مفتوحه لدرجه ان شوفت اعضاء الجسم قوتلة ادة مش انا مين عمل كدة انا انا والله .سكت مش عارف اقول اية . عم إسماعيل قالي ايدك معايا بسرعه نمسح الدم دة وانت قفل ف الجثه وخيط ي دكتور عشان لو عيله حد شمت خبر بالحصل هتموت قوتلة انا مش قادر احرك ايدي مش قادر . قالي خلاص امسح الدم دة وانا هخيط متقلقش انا هعرف اخيط كويس بس انت امسح الدم لانه وصلي وانا قاعد ف الممر برا وانجز لحسن المدير يشوف وتبقاا ليله مش معديه فضلت امسح امسح لحد مبقاش ف اثر ل اي حاجة وعم إسماعيل كان خلص كل حاجة وفعلا مكنش ف اثر ل اي حااااجة عم اسماعيل قاليي يلا يلا عشان نققلها مسكت معاه وبدانا ف نقل الجثه للتلاجه وانا باصص ع ايده الجثه لحظت انهااا بتتحرك صرخت.عم اسماعيل قالي مالك يابني فيك اية انت اتجننت ولا اية. عم إسماعيل الجثه بتحرك ايدها عم اسماعيل شال البتاعه ال مغطي بيها الجثة ولقينا ابشع وش تقدر تشوفه غضب وشر عينها مفتوحه وشكلها مرعب جدا جسم كلها متخيط وكان الجثه زاي مبيقولوا روحها متعلقة ومش مستريحه . عم اسماعيل قالي ينهار اسود لو ال ف دماغي صح يبقا الله يرحمك ي دكتور فارس. صبته ومشيت جريت ع البيت فضلت اغسل ف وشي ومتركم ع السرير بفكر ايه ال حصلي دة قرارت اني هروح مستشفي المصحه النفسيه عشان اشوف عبد الستار واعرف بنفسي حصله اية تاني يوم الصبح روحتله وسالت عنه .
لو سمحت دكتور عبد الستار اوضة كام.
قلتلي انت تعرفه قوتلها اه اعرفه دة زميلي
ندهت لحد تخدني للاوضة بتعته ودخلت لقيته واقف وف كل مكان مكتوب قادمون وبيتكلم وبيردد نفس الكلمه قوتلة عبد الستار .
بصلي وقالي انت مين.
قوتلة انا فارس دكتور وجيت مكانك ف المستشفى ال كنت شغال فيها فاكرها.
فضل يضحك ضحكات مرعبه وقالي عم إسماعيل مقلكش حصلي اية قوتلة لا انا محتاج اعرف منك لاني شوفت شوية حاجات واقتنعت بالي بيقولة . قالي ال حصلي لو قوتهولك هتصيب الشغل من دلوقتي بلاش تسمع مني احصلك.قوتلة قول بس يسيدي واناا لو المستشفى بلاش منها انا مش مستغني عن حياتي بدا يتكلم ويقول
اول شهر ليا عدا عادي جدا لحد مجئت جثه معينه كان اسم الجثه محمود الأعور دخلت الجثه ف اوضة التشريح والمطلوب مننا كاعمال تشريح ادخل اشرح الجثه الكل كان خايف من الجثه ومش عارف لية قوتله اسم الجثه ايه قالي عم أسماعيل محمود الأعور دة شهرته لكن اسمة الحقيقي محمود سيد
دخلت اوضة التشريح ولسه هبدا اشتغل ف الجثة عيني جئت ع علي عين محمود لقتني مش قادر اقرب منه لقيت عينه الاتنين مش موجودين متخيل المنظر علامات ع وشة مفظعه بمعني الكلمه مكنتش قادر اتحرك ولا اعمل اي حاجة لقيت بركه دم نزلة منه رهيبه بشوف مصدر الدم لقيت خيطه عند كليته فتحت مكان الخيطة ملقتش اعضاء جسمه كلها لدرجه اني اكتشفت ان جسمه لازق ف بعضه جريت ع برا وندهت عم أسماعيل قالي خير ف اية قوتلة الراجل دة جي منغير اعضاء شوفه جي منين قالي ي دكتور عبد الستار الراجل دة جي بحدثه ع الطريق جنبنا هنا واعضاء كلها خارج جسمه روح خيط وملكش دعوة وخليك ف شغلك رجعت تاني وببص ع الجثه ملقتهاش متخيل معايا المنظر ملقتش الجثه ي فارس ببص حولياا وفضلت اتشاهد والنصيبه النور اطفاا وانا جوا غرفه تشريح ومعايا جثة متشرحه واعضاء جسمها مش موجودة تخيل الموقف معايا كدة هعمل اية بدات اتسحب واحدة واحدة وبصوت واطي جدا إسماعيل إسماعيل . بمد ايدي لقتني خبط حاجة اترمت ع الارض بدات اسمع صوت بيندة علياا وبيقول اسمي وبيتردد وانا واقف متخشب ولا قادر اتحرك ولا قادر اتكلم مشلول بمعني الكلمة لقيت النور فجاء اشتغل ولقيت ايد اترزعت ع كتفي لدرجه اني اغمي عليا بعدها ع طول فوقت وانا ف الارض وعم إسماعيل جنبي وقالي مالك يابني بدات احكيله ع الي حصل قالي يابني جثه اية ال مش موجودة انت دخلت أوضة غير بتعتك ال شغال فيها ركز كدة مالك .
بصيت لقيت فعلا مش الأوضة ال انا شغال فيها طب والنور مقفلش قالي انا قفلت النور منتا عارف ان الاووض دي محدش،بيجي جنبها كنت معدي اطمن عليك لقيت نور الغرفه مولع قفلته.بدات استريح وروح للجثه ومن كتر التفكير وانا بشرح ف الجثه لقتني بدل مشرحها انا مشرحها تعوير لدرجه ان الممر كله اصبح دم لقتني بصوت وبجري من المستشفى وبقيت كل منام احلم بكابوس بالاعور وسالت عن الموضوع دة وعرفت ان الجثه ال روحها مش،مرتاحه بتبقي نصيبة سودة وكل يوم يجيلي ف الحلم وبشوف نفسي ع سرير التشريح والاعور ماسك مشرط وبيشيل عيني لدرجه اني بقيت مرعوب لانه يجيلي يموتني كل يوم بيجيلي ويقولي قادمون وبيقول كلام غريب زاي طلاسم انا مبقتش قادر عايز اموت وخلص من العذاب دة.
بقيت بسمع الكلام من عبد الستار وانا مس عارف احساسي خايف ولا مشلول ولا مش قادر استوعب الكلام دة قوتلة الحل اية انا كمان عملت نفس المصيبه وحكتله ع قصتي ال حصلتلي قالي انا اعرف دجال كويس اديك عنوانه وتروح فعلا قالي المكان قوتلة طيب متيجي معايا منتا زاي الفل اهو قالي لا لا انا مريض نفسني انا كل محكي لحد يقولي ي مجنون انا عايش غ منشطات بقالي اسبوع منمتش لاني لو نمت هموت وانا متاكد اللحق نفسك انا كدة كدة ميت الحق نفسك بدل مهتلاقي نفسك ف سرير جنبي .
مشيت من عن عبد الستار ومبقتش عارف اعمل اية بعدها روحت للدجال ودخلته وانا عارف ومتاكد انه نصاب والمبلغ ال دفعته مش قليل وعارف اني مشكلتي هتتنيل اكتر ع ايدة بس مش عارف حاجة بتقولي روح دخلت  للدجال لقيت راجل مخيف كلام غريب بيقولة مجموعه بخور تدوخ قالي جي ف اية اية مشكلتك فضلت احكيلة قالي يبقا نتاكد اذا كانت الروح عايزة تاذيك ولا لا قوتلة يعني اعمل اية قالي اسمع الكلام دة كويس تروح تجبلي شعره من شعرها وتجيلي مرة تانيه روحت وقولت ايه الكلام العبيط دة شعر اية وبتاع ايه اعمل اية مبقتش عارف فضلت ف البيت افكر ومتجاهل الشغل تماما لقيت جرايد فتحته وقولت حاجة تشغلني بدل مهنفجر من الفكير اول خبر قريته كان حدثه ف مستشفي المصحه النفسيه الدكتور عبد الستار لسبب مجهول ممرضة دخلت الاوضة بتاعت عبد الستار لاسماع صراخ وبكاء من داخل غرفته ف وجدت عبد الستار بدون عيون وبركة دم كبيرة وكان ف نزاع الاخير يردد الاعور قدام والسبب مجهول تمامآ.
قرات الكلام دة واتشيلت مكاني ينهر اسود مات عيونه اتشالت بدات أتأكد من الكلام دة وروحت لعم إسماعيل جري قوتلة عبد الستار قالي عارف منغير متتكلم والعمل انا كدة هحصله انت راحتله صح مش هوا قالك تعمل اية روح اعمله ومتكلمنيش تاني انا مليش دعوة ب اي حاجة انجد نفسك بنفسك ومشي ومفيش قدامي غير اني اعمل ال قال علية الدجال وراحت دخلت غرفه التلاجات ووصلت لتلاجه الجثه ال شرحتها اخر مرة وخد منها شعر بالمشرط وقفلت عليها وانا مآشي لحظت كلمه مش ناسيها الاستاذ محمود والكلمة التانيه مش وضحه اوي فتحتها مش عارف لية لقيت رجل بدون عيون قفلت الباب التاني وطلعت جري من المستشفى وروحت ع الدجال مسك الشعرتين وحطهم ف ورقه وبدات يقول كلام غريب جدا وجاب دم الله اعلم منين وحطه عليهم وبدا يقراء يقراء وانا حاسس اني بدوخ معرفش من كلامه ولا بسبب البخور ال ملي المكان كله قالي روح الجثه عايزة تنتقم انتقام شديد بسبب العذاب ال شوفته وبنفس ال حصله عايزة تجيب مشرط وتفضل تقطع فيك زاي منتا معملت والعمل انا مش عايز يحصلي كدة قالي كله بحسابة قوتله هديك ال تعوزوا بس ساعدني بالله عليك قالي مبلغ كبير مكنش معايا  الحقيقه قوتلة هتصرف انا هتصرف المهم تساعدني . قالي اخلص منهااا احرقها احرقها بس قبل متحرقها هتلي عضو من جسمها منها فيدة ليك طالما انت معكش المبلغ قوتلة ماشي هعمل كدة قالي بس اوعي تنام اوعي تنام ابدا لانك لو نمت سهل اوي تجيلك ف حلمك وتموتك قولي انت عايش لوحدك قوتله لا ابويا معايا قالي ابوك كمان مينمش لانه لو نام هيموت لان الروح الجثه تقدر تاذي اي حد قريب منك
مشيت من عندو وطلعت البيت لقيت ابويا قوتلة حاج انهاردة متنامش فهمني عملك سهرة حلوة وكمان عاوزك ف موضوع قالي مآشي يابني .
روحت واخد جان بنزين و ولعه  وراحت بيهم المستشفى ودخلت بيهم وكنت حطه ف كيس اسود وكنت ناوي ع حرق الجثه داخل التلاجة والجيركن ال معايا كان صغير مش كبير يعني طلعت الجثه من التالجه ودخلتها غرفه التشريح وبدات افتح فيها واخد كليتها مبقاش عندي واعي انا بعمل اية وخت عضو من جسمها وحطيته ف جهاز مطهر عشان يحافظ ع العضو وخيط مكان الفتحه وخت الجثه لمكان التلاجات وفتحت الجيركن ومليت الجثه بنزين و ولعت فيها وف المستشفي وجريت بدات اسمع،صراخ جامد من عند غرفه التلاجات وفضلت اجري برا اجري لحد مسمعت صوت انفجار شديد من جوا وف وسط كل دة بصيت ع المستشفى لقيت عم اسماعيل مولع مفكرتش غير ف نفسي وكان معايا كيس ال فيه العضو بتاع الدجال جريت ع عندو واديتله العضو ال كان محتاجه قالي خلاص ب كدة اقدر اقولك خلصت الحدوتة وطلع نام براحتك مشيت لقيت عربيات مطافي وشرطة ف ف الشارع وبيطفواء النار ال خارجه من عندنا من الشقه جريت ع فوق عشان ابويا لكت كلهم مسكوني والجيران قالولي البقاء الله ابوك مات بسبب حريقه من عندكم فضلت أصرخ واضرب دماغي ف الارض بسبب الغباء ال فياا وال عملته وال ابويا مات بسببي مش ابويا بس دة نص المستشفى بالاموات ال ف التلاجات ولا عم اسماعيل ولا مين ولا مين انا بقيت سفاح ولا تجار اعضاء ولا دكتور جريت ع عربيه الاسعاف بصيت ع ابويا لقيت منظر صعب جدا فوق 200 طعنه غير ان الجثه نصها متفحمه واعضاء الجسم بينه المنظر كان صعب بنسبالي جدا لدرجه اني شبة بدوخ صحيت وانا بالمستشفى والحكومه بتحقق معايا وانا مش برد ساكت تماما كل ال بفكر فيه حاجة واحدة الموضوع خلص ولا لسة هتقول عليا مجنون مش فارقة معايا كتير ع فكرة انا بقيت حاجات كتير اوي قاتل وتاجر اعضاء وحاجات كتير اوي ببص لقيت نفسي بقراء كلام وبقول قادمون ركزت اكتر لقتني ف غرفه عبد الستار انا ايه ال جبني هنا فضلت اصرخ اصرخ المستشفى كلها اتلمت عليا ومحققي قوتلهم انا اية ال جبني هنا انا مش مريض نفسني انا عايز امشي من هنا الدكتور قالي لا انت مريض نفسني عارف لية عشان الكمله ال مبطلتش تقولهااا زاي عبد الستار طول منتا غياب عن الوعي عمال تقول انا السبب والدجال وانهم قادمون واعضاء وانت سفاح وتقولي انت مش مريض نفسني انت الدنيا مقلوبة عليك سكت الدكتور بدا يتكلم الظابط ويقول غير المستشفى ال انت شغال فيها ولعت كلهااا انت لازم يكون معاك تحقيق
اكتر من 20 ظابط يحقق معايا وانا ساكت مش بنطق ساكت اتهموني اني مريض نفسني ولازم اتعالج ف مصحه نفسية اصبحت ف غرفه عبد الستار وف كل مكان كلمه قادمون كنت كل يوم افضل اصرخ واعيط بسبب ال حصل للناس بسببي قتلت كتير فوق 20 واحد  لحد ما المستشفى جبولي شيخ يقراء عليا ويعالجني واصبحت اصلي واندم ع ال حصل حلفت الشيخ ف مرة انه ميقولش لحد وحكتله ع كل حاجة قالي انت سبب ف كل دة لانك ولا بتصلي ولا مقرب من ربنا وكان الموضوع سهل جدا ويتحل لو اتجهت ال ما قاله ربك واتجهت ال الدجل والشعوذة وتجارة الاعضاء وموت ناس أبرياء تماما كل ال قدر اقولهولك صلي واستغفر يابني ومن نحيتي انا مش هقول لحد بس متنساش حسابك عند ربنا عصير يابني خلصت حكايتي ولحد دلوقتي وانا بصلي لكن الكوابيس مش بتخلص والعياط والندم حياتي انتهت لو عايزين تشوفوني العنوان ميتوهش مستشفي مصحه النفسيه الدكتور المريض فارس

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات