القائمة الرئيسية

الصفحات

السحر الاسود


 ههههههههههه ذعر  قصير ب عنوان السحر الاسود

Black magic

بقلم Ahmed Elkalea

طبعا انتو عارفين اني مش ببداء قصصي ب ذعر  لاني بعمل اسباب للشيئ ال بيحصل ف القصه سبب لاحداث القصه ودي الحلقه الاولي من السحر الاسود 

عائلة حياتها ادهورت وادمرت بسبب شيئ من الاشياء التي يفعلها الدجالين والمشعوزين لكن ليست عائله واحده بل عائلتين قصه حقيقيه مندمجه مع الوهم  ولكن  التخيل  فيها اكثر

شخصيات قصتنا

محمد50 سنه: اب

هند 40 سنه ام

مريم 22 سنه بنت

شمس 16 سنه بنت

احمد 23 سنه  ابن

دول اسره

نعيمه 41 ام

رامي 25  فتي 

مروه 18 سنه بنت

وباقي الشخصيات سوف تظهر ف القصه

الاب: صباح  الميمون  يا ولا عاملين ايه

الاولاد: تمام يا بابا

الاب: امال فين والدتكو

مريم: بتعمل الفطار جوه عشان شهد تروح المدرس وانا هاروح الكليه

الاب: ماشي انا هاروح اغسل وشي لحد ما تكون امكم وضبت الفطار

الاولاد: ماشي يابابا

الام: يالا عشان الفطار جااهز ياولاد

شمس: حاضر يا ماما جاين اهو

اه يابت يامريم لو المدرسه دي تتفجر هرتاح وربنا وهدي ال فجرها دا جايزه

مريم: اسكتي يا عبيطه كلنا كنا بنقول كدا لما تدخلي الكليه هتعيشي بقا هي فترة الثانوي صعبه انا عارفه

شمس: دي زفت الزفت طب ما تقولي ل ماما تغيبني انهردا مانا كل  يوم بروح المدرسه بروح المدرسه خدة ايه انا منها مش عارفه والله ما احمد اهو خلص تعليم وقاعد زي اللطخ ف البيت ما بيعملش حاجه

محمد: انتي لسانك دا انا هقطعهولك خالص  ما تسكتي ابت

شمس: والله لو ضربت هقول ل بابا عليك

الام: يالا ياولاد الاكل هيبرد

الاب : انا غسلت وشي وجيت وانتو لسه قاعدين هنا وغيرت هدومي كمان يالا قومو عشا الاكل

مريم : حاضر يابابا بس سكت بنتك داهيه بس

شهد: مالها بنتو دانا ثمل  صح يابابا

الاب : طبعا اقلبي يالا بقا بلاش خناقه يالا عشان تكلو

وكل  فرد  يشوف هيعمل ايه

وانت يا استاذ احمد مش ناوي بردو تشفلك شغلانه غير النت والقاعده ف البيت دي

احمد: هو فيه شغل يابابا ف البلد

الاب : طب بس بس يالا ناكل ومش عاوز كلام ع الاكل فاهمه ياشمس

شمس: يووووه بقه هو  ضعف  حاجه شهد شهد شهد

الاب: فاهمه يا شهد

شمس: ايوه يا بابا

اقعد ع الاكل ب ادب

وكلو وخلصو اكل شمس راحت ع المدرسه الاب راح ع الشغل احمد دخل الاوضه بتعته مريم رايحه الكليه والام قاعده ف البيت

رامي: مريم ممكن اقولك كلمه

مريم: رامي قولتلك احنا جيران اي حاجه من ال ف دماغك دي انساها

رامي: طب اسمعيني  حسن بس عاوزك

مريم: اتكلم يا رامي خير عاوز ايه

رامي: انا كل  مره امشي وراكي واحاول اكلمك ومش بتوفقي

مريم: ولا هوافق احنا جيران واخوات؟!

رامي : طب انا عاوزك تسمعيني يامريم

مريم: يووووووه بقا متزهقنيش يارامي قولتلك ما ينفعش

ياسمين: اذيك يا بنتي ايه انتي اتآخرتي ليه كدا انا رنه عليكي بقالي ساعه

مريم: معلش والله يا ياسمين اتآخرت بقا شويه

رامي: مريم

ياسمين : ههههه هو دا ال بتحكيلي عيه

مريم: ااااه ياسمين هو

مريم: رامي ما ينفعش ال انت بتعملو دا ممكن تمشي لو سمحت عشان اصحابي

رامي: حاضر يا مريم انا ماشي

رامي مشا روح  فتح  الباب ودخل رزعو وراه

نعيمه : مالك يابني في ايه

رامي:ما فيش يا امي حاجه

نعيمه لا فيه وبعدين جاي من شغلك بدري ليه

رامي: انا مرحتش اصلا الشغل

نعيمه : ليه يابن كدا مش قولت هتروح الشغل

رامي: نفسي بقا مريم تصدقني ويبقا احساسها زي احساسي كدا انا بعشق التراب ال هي بتمشي عليه

نعيمه : خلاص نخطبهالك

رامي: بجد يا امي ولا بتهزري

نعيمه: لا بجد والله بس الاول هنبعتلها مع اختك

رامي: ماشي ياماما بس هي مش قابله حتي تتكلم معايا

نعيمه : اسكت يا غبي الرسمي حاجه وال انت حكيتو دا حاجه تانيه خااالص

اختك تيجي بس وهبعتها تقعد معاهم شويه فوق 

رامي : يارب بقا حتي اخوها نفسي كنت اكلمه لكن دا ما بيكلمش خد خاالص

وبعد عبور  5 ساعات

الباب خبط

رامي :  قام  جري اكيد دي مروه مين

مروه: افتح يا رامي انا مروه

رامي: تعالي ياقمر ادخلي يا احلي بنوته ف الدنيا عامله ايه

مروه: اكيد عاوز مصلحه يا رامي ارغي وهات من الاخر الدخله بتاعتك دي قديمه اوووي

رامي: لا لا لا مصلحة ايه يا حببتي ولا مصلحه ولا حاجه

ماما ماما

نعيمه: بلى  يا رامي في ايه

رامي: مريم جات اهيه تعالي بقا قوليلها ع الموضوع

نعيمه: اصبر يابني لما البت تاخد نفسها حتي

رامي : حاضر يا نعومتي انا قاعد اهو لما اشوف اخرتها

ايه وبعد ما  جرى ساعه كانت مريم روحت ومروه كلت

نعيمه: خدي يامروه

مروه،:  نعم يا ماما خير

نعيمه: بصي اخوكي بيحب مريم وعاوزين نخطبهالو

مروه : طب وانا اعمل ايه انا ولا دوري ايه ياماما

نعيمه : اطلعي كدا اقعدي معاها شوفيها موافقه ولا لا وشوفي كدا ردها ايه وقوليلها كلمتين حلوين ع اخوكي

مروه : حلوين ايه دي هي ف كليه وهو ف دمبلوم وبعدين هي عارفه عنو انو بيشرب سجاير ودا هيخليها ترفضو

نعيمه: بس اطلعي بس كدا انتي  فقر  كدا ليه

مروه : حاضر ياماما انا هطلع اهو

الباب خبط

الام: شوفي مين يا شمس

شمس: انا والله زهقت من البيت دا كل  حاجه شمس شمس

مين برا

مروه: افتحي ياشمس انا مروه

شمس: تعالي ادخلي

مروه: عامله ايه يا شمس

شمس: والله مغلبني ف البيت دهو ادخلي ادخلي

مروه: ههههههههههه امال فين مريم

شمس: جوه ف اوضتها

هند: ازيك يا مروه عامله ايه

مروه: تمام والله يا طنط وانتي اخبارك ايه

هند : تمام والله ادهلي مريم ف اوضتها

مروه : حاضر

مروه : ازيك يامريم عامله ايه

مريم : تمام اقمر تعالي اخبار المذاكره والكليه ايه

مروه: كلو تمام يا حببتي

وبعد كلام كتير ما بينهم

مروه: بقولك يا مريم

مريم :  نعم

مروه: هكلمك ف موضوع هام  بس مش تزعلي مني او تديقي انتي عارفه غلاوتك عندي قد ايه

مريم: اتكلمي يا مروه ف ايه

مروه: اصل رامي اخويا عاوز يجي يتقدملك

مريم: رامي اخوكي بيعمل حاجات ما ينفعش جار يعملها مع جارتو وبعدين دا احنا اكتر من اخوات يجي يمشي ورايا ويعاكسني ف الشارع وبيبقا معاه شباب بيضحكو عليا ينفع يا مروه

مروه : لا طبعا ما ينفعش بس هو عاوز يدخل من الباب وهيتعدل انشاءالله

مريم : انا مش هكسفك واقولك لا خليه يجي ويشوف  إجابة  بابا ايه عشان مش احرجك انتي وانا عارفه ان بابا مش هيوافق

مروه: المهم دوقت انزل اقلهم انها وافقت انو يتقدم

مريم : اه قوللهم وافقت

مروه : اموووووه شكرا ياقلبي انا همشي انا بقا

مريم : هه العفو انا هخليه يجي هنا وهقول قدام امو وابويا  سئم حاجه عشان يبقا يلم نفسو  نأي  كدا

مروه نزلت  أدنى

نعيمه : عملتي ايه يابت

رامي: قولي بقا عمليتي ايه

مروه: هي وافقت المهم ابوها بقا قالت ماليش دعوه

نعيمه : الحاج محمد دا راجل محترم هيلاقي فين زي رامي

وفعلا حضرو نفسهم وطلعو عشان يتقدمو

ف نفس اليوم  نأي  اللحاح كبير من رامي

وطلعو خبطو

هند: تعالو اتفضلو تعالو

نعيمه: يزيد فضلك يا حببتي

وبعد قاعده طويله فيها كلام كتير عادي ترحيب وكدا

نعيمه : احنا طالبين القرب منكم يا حج محمد

محمد : مش فاهم يا حجه

نعيمه : عاوزين مريم ل رامى  خيال متربين مع بعض ورامي شغال وهيعرف يفتح بيت

محمد : بس هي فين مريم

هند: نايمه ف اوضتها

مريم: لا انا صاحيه بلى  يا بابا

نعيمه : ازيك يا حببتي عامله ايه

مريم : تمام ياطنط

محمد: اقعدي يا مريم

الامر كذا كذا كذا كذا

مريم: طب بص بقا يا بابا دا  نال منو انو كان بيعمل وبيعمل وبيعمل وبيعمل وانا حبيت اجيبو هنا

عشان اقول قدمكو كلكو عشان يقف عند حدو وساعتها بقا رامي معرفش ينطق كلمه

نعيمه: الكلام دا بجد يارمي

رامي: اصل ايييه اصل

نعيمه: اصل اييه انا اسفه يا حج محمد

انزل يالا بينا

ولما قفلو الباب

نعيمه : شوفت البت معبيالك وايه ال انت عملتو دا

رامي: محدش يتكلم معايا انا ماشي مش راجع البيت نوري كدا

مروه: خد يارامي رايح فين

رامي: محدش ليه دعوه

وبعد ما  جرى 6 ساعات من خروج رامي التليفون رن

مروه : الوه

واغم عليها

نعيمه : فوقي يا بت مالك فوقي

في ايه

مروه : اصل رامي..............اصل اصل 

رامي ف المسنشفي 

نعيمه: مااالو اخوكي يابت

اتكلمي 

مروه : معرفش انا الدكتور قالي تعالو بسرعه عشان حالتو خطيره 

نعيمه : مستشفي ايه 

مروه: الزهراء 

نعيمه: طب قومي يالا بينا قومي استرها يارب يارب سترك

مروه: يالا بينا 

وبعد ما ركبو عربيه وراحو المستشفي 

ودخلو جري 

نعيمه : هو فين هو فين 

الموظف: اهدي يامدام انتي عاوزه مين 

نعيمه: ابني يا خويا هو فين ابني

الموظف: ابنك مين 

مروه: في  منفرد جه هنا ب اسم رامي يوسف الشافعي حضرتك 

الموظف : امممممم اه اهو الدور التالت ف غرفة العمليات 

مروه: شكرا لحضرتك تعالي يا ماما 

نعيمه: فين اخوكي

مروه: تعااالي ياماما بس انا عرفت مكانو 

نعيمه : حاضر يابنتي يارب خير يااااارب خير 

طلعو راحو عند اوضة العمليات مروه بتبص من االدايره ال بتبقا ف الباب دي 

لقت اخوها مقلعينو التيشرت وقاعدين يعملولو كهربا ف جسمه وفضلو ع كدا نص ساعه الدكتور ظهر  

نعيمه: ابني يادكتور ماالو

الدكتور : متخافيش يا حجه انشاء الله خير 

نعيمه : بنظرة  فرح  يعني ابني كويس 

الدكتور : ايوه كويس انشاءالله 

الدكتور دخل اوضة العمليات 

ايه يادكتور امجد الحاله ايه 

دكتور امجد: كمية ال هو تعاطاها اسرت ع  القلب  وبنحاول نعمل نبضات اصتناعي لكن في هبوط حااااد ف الدوره الدمويه 

الدكتور : انشاء اللله خير 

وبعد  جواز نصف ساعه

دكتور امجد: دكتور ياسر

الدكتور :  نعم 

امجد: الحاله  القلب   توقف تماما وفارقت الحياه

الدكتور: بجد  مد  كدا وفضل يعمله بالكهربا لكن ما فيش فايده

الدكتور  بدا  برا

نعيمه: ايه يا دكتور طمني 

الدكتور: البقاء لله يا جماعه 

نعيمه : لا متقولش كدا لا ابني عايش صح يا دكتور مش ابني دا ان غلطان صح انت لسه قايلي كواااااااايس مش ابني

الدكتور: اهدي يا حجه ابنك كان عندو هبوط حااد ف الدوره الدمويه ادي الي  ضعف  القلب  ودا بسبب

نعيمه: بسبب بنت محمد والله لنتقم منها والله ما هسيبها ودخلت ع اوضة العمليات ابني وتحضن فيه وتبوسه ودموعها ملت جسمو 

مروه: بسبب ايه يادكتور😢

الدكتور: بسبب انو تعاطي كمية كبيره من المخدرات ادت الي هبوط وتوقف  القلب 

مروه : طب تصريح الدفنه يادكتور هنطلعو منين

الدكتور : متقلقيش انا هخلصلكو كل  حاجه بس خدي والدتك من الاوضه عشان الجثه تتغسل وتتكفن 

مروه: طب مين ال جابو هنا

الدكتور :  فئة  شباب كدا وسابوه ومشو 

مروه: تعالي ياماما تعالي 

نعيمه : مش هسيب ابني دا هو السند بتعانا جفا  ابوكي مين هيصرف علينا مين هيحمينا ااااااه ياحبيبي 

مروه تعالي بس ياماما ربنا كبير 

خدة امها وطلعو الممرضين مدو الجثه وغسلوها وكفنوها وبعد  جواز 3 ساعات كان تصريح الدفنه  بدا  

مروه: اتصلت ب صحاب رامي ال ف المكان ال  هم  عايشين فيه وبلغتهم بالخبر بدئو يجمعو بعض وامتلئت المساجد بالنداء ع معاد الدفن 

ومجموعه راحت تجيب الجثه

هند:اسمع كدا يامحمد مين مات  

محمد: با  حول  الله يارب 

يا  صرف اللله 

هند: مين  توفي  يامحمد 

محمد: دا رامي استغر الله يارب استغفر الله 

مريم : رامي ال مات  لا حرااام انا حاسه بالذنب يابابا من ال عملتو فيه يارتني مكنت اتكلمت 

محمد:  قوم  بقا يا استاذ احمد من ام الاوضه دي عشان نروح ندفن جارنا ومن بكرا تدور ع شغل فااهم ما فيش قاعده ف البيت تاااااني نهائي 

احمد: حاضر يابابا 

والشباب وصلو بالجثه الجامع وبدئو يصلو عليها صلاة الضهر وطلعو

نعيمه: شافت محمد : اهو  توفي  ياحج محمد  توفي  عشان بنتك تستريح ماااات عشان تستريحو منو انتو السبب حسبي الله ونعم  الوكيل  فيكو 

محمد: البقاء لله يا ام رامي البقاء لله واحده هو مسبب الاسباب 

نعيمه: ااااااه يابني  قضى  وهو لسه ف عز شبابه 

وبعد الدفنه ما خصل والناس روحو وفضل قاعد عند  المدفن  نعيمه ومروه

نعيمه: جم دفنوووك وروحو ياحبيبي وانا قلبي قايد نار عليك بس مش هسيب حقق يابني مش هسيبو

مروه: يالا بينا يا ماما نروح مينفعش نفضل قاعدين هنا اكتر من كدا العتمة  دخل علينا وفعلا روحو 

نعيمه: طب هناكل منين يابنتي ومصاريف كليتك ومصايف البيت مكنش محسسنا بيها

مروه: متقلقيش خير انشاءالله 

نعيمه : يارب انت الكبير  انت السند 

وبعد  مرور  اسبوع ع  وفاة رامي 

مريم: دخلت محل ملابس هي وواحد معاها بيشترو ارتدي  وكدا  بعد اذنك ياااا دي بكام 

وكانت المفجاءه ان ال شغاله ف المحل دا مروه 

مريم: انتي بتعملي ايه هنا مروه : شغاله هنا يامريم

مريم: والكليه يابنتي انتي عبيطه

مروه: كلية ايه بقا انا طلعت من التعليم يا مريم راح ال كان بيصرف علينا مش هنستحمل  ضعف  المصاريف دي 

مريم: طلعت 200 جنيه واديتهم لمروه كدا ف ايديها 

وبعد محاولا قالتلها احنا اخوات 

وفجاءه  فرد  ندا ع مريم

ياسر : ايه يا حببتي مش يالا بينا 

مروه: مين دا يا مريم بصت ف ايديها لقت دبله 

مريم: دا دا خطيبي معايا ف الكليه 

مروه : خطيبك مقولتوش يعني دا ما فتش اسبوع ع  وفاة اخوكي زي ما كنتي بتقولي فلوسك اهيه يا مريم ومتكلميش معايا تاني طول  مانا عايشا 

مريم : والله ما اقصد حاجه مروه مروه 

مروه: بسنت شوفيها عاوزه ايه 

ومشت مريم روحت 

نعيمه قاعده ف الشباك لقت مريم طالعه ومعاها  واحد  وبتضحك وهو بيضحك تخيلت ف لحظتها ابنها مكانو 

الباب خبط

نعيمه: مين 

مروه: افتحي يا ماما انا مروه ولما دخلت كانت عنيها مليانه دموع 

نعيمه: حد زعلك ف الكليه يابنتي 

مروه: لا يا ماما محدش زعلني 

نعيمه : شكل الحج محمد عندهم ضيوف شايفه  واحد   عجيب طالع عندهم مع مريم

مروه: لا دا مش غريب  دا خطيبها 

نعيمه : هي موتت الواد واتخطبت ف اول اسبوع  توفي  فيه والله ما هفرحك يوم يابنت محمد 

ولبست الطرحه بتعتها ونزلت 

مروه: رايحه فين ياماما خدي

نعيمه : ما فيش غيره ال هيساعدني

مروه : هو مين  حسن 

نعيمه: مش لازم تعرفي 

ونزلت وفضلت ماشيه انا هعرفك يا مريم زي ما احنا عايشين ف  اكتأب لازم تعيش في حزن  لحد ما وصلت عند المقابر ودخلت فيها كمان عند بيت عتيق  ف نص المقابر 

خبطت الباب لوحدو  فتح  

نعيمه: ياللي هنا

زرنوخ: تعالي يالي برا

نعيمه: انا يا شيخ زرنوخ 

زرنوخ تعااالي هنا

نعيمه: دملت لقت دخان كتير ودم ع الحيطان وصوت غريب  وواحد بيصرخ وواحد بيضحك دخلت 

زرنوخ: عاوزه ايه يا نعيمه تعالي 

نعيمه: انت عرفت اسمي منين

زرنوخ: معلوم معلوم معلوم اسيدنا بيعرفونا  ضعف  شيئ 

نعبيمه لقت  خيال اسود كدا ورا زرنوخ وبيبصلها صرخت ولسه هقوم مسكها

زرووخ: متخافيشمش هيآذيكي دا بينفذ طلباتكم 

احكي عاوزه ايه 

نعيمه: بص يا شيخ الامر كذا كذا كذا والبنت دي اتخطبت دوقت انا عاوزه اعيشها ف  تعب .واخلي خطيبها يسبها وميحلهاش عريسان تاني 

زرنوخ : طلبك  طاب  وبسيط بس هنعوز شوية حجات عشان نشغل السحر الاسود

نعيمه : قول ياشيخ عاوز ايه ....................................

لمتابعه الجزء الثاني   اضغط هنا

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات