لغز القريه ج3
احداث سابقه
ان رشاد مشا وانا دخلت الاوضه ال كانت جنب البئر ال فيه رؤوس الناس ال بتموت
ولما دخلت انام انا سمعت صوت برا ولما طلعت براحه وبصيت اكتشفت ان الصوت دا طالع من البئر انا ااه خفت اروح ابص ف البير دا بالليل بس انا مش مؤمن بآن الجن دا ممكن يطلع ل حد ولا يقتل حد الحاجات دي بنسمعها ف الافلام والقصص وبس لكن الواقع غير كدا ان الجن دا ما بيظهرش لقيت الصوت بداء يعلا روحت قافل الباب وداخل جري ع جوه طب طب صوت ايه دا طب حد يديني تفسير طيب انا ااه مش معترف ب وجود الجن بس ايه الصوت دا دا صوت حد بينازع ممكن تكون ارواح الناس دي لا لا ارواح ايه يا محمد ما تخليش الخوف يخليك تخرف هو فيه حاجه بس مش معقول دا انا مش مصدق ال انا سامعه وفضل الصوت شغااأل طوول الليل
ولكني لم اعطي اهتمام لكي لا اخاف ورحت في نوم عميق
وفي الصباح استيقظت بدائت ارتب حالي واوراقي بمعرفة ما هو سبب تلك المذبحه او الكارثه التي تمر بها تلك القريه التي لا معالم لها
خرجت وبدائت اتجول ف شوارع القريه ولكن الناس يتلاشوني وينظرون لي بخوف حتي انهم لا يردون السلام علي حتي اذا تكلمت مع احدهم لا يجيب علي وكآئن احدهم اخبرهم الا يخاطبوني
مع العلم انهم يتكلمون مع بعضهم البعض
ورآيت من بعيد البوابه تفتح وحين دققت النظر ف الذين دخلو وجدتهم زوجتي واولادي ذهبت اليهم مسرعا
انا : سهام عامله ايه يا حببتي حمدلله ع السلامه عاملين ايه ياولا
سهام: الحمدلله بخير وانت عامل ايه واخبار الشغل ايه
انا ،: تمام الحمدلله كويس
ماجد : المكان دا مخيف جدا يابابا بس هيبقا حلو اووووي ف الصور دا لازم اصور واتصور ف كل مكان فيه
سالي : الله بقا طبيعه واشجار وحيونات المكان تحفه
انا : طب الحمدلله ان المكان عجبكو ياولاد كنت خايف والله ال ميجعبكوش
رشاد : هتعوز مني حاجه تاني كدا يا استاذ محمد
انا: بص يا رشاد هقولك حاجه
رشاد: نعم يا استاذ محمد
انا : بصوت واطي الاولاد والمدام هيقعدو معايا ف البيت دا ازاي دا صغير جدا ما يخدناش كلنا
رشاد : انا هاروح دوقت جاكوب واكلمه انو يشوفلك منزل كمان قريب منك
انا : شكرا جدا يا رشاد
رشاد : لا شكر ع واجب يا استاذ محمد هستآذن انا بقا هلحلو وبعد كدا امشي
انا : انفضل
سهام : فين الشركه ال قولتلي عليا والبيت ال متكون من طابقين ها فين الحاجات دي
انا : اصبري بس نوصل البيت وهقولك ع كل حاجه
سهام: ماشي لما اشوف اخرتها ايه
وصلنا عند البيت
سهام : هو ايه الحفرا دي
انا : دي تقاليد عندهم ياحببتي لما حد بيموت بيقطعو راسو وبيجمعوهم ف الحفرا دي
سهام : استغفر الله العظيم ياارب دول كدا كفار
انت بتشتغل ف ايه هنا بقا وفين الشركه ودا الببت الدورين ال انت قولت عليه
محمد ممكن افهم كل حاجه بالتفاصيل الممل
انا : فين الاولاد راحو فين
سهام : بيتصورو ف المكان الغريب دا المهم فهمني ايه بقا ايه ال خلاك تضحك عليا
انا : والله ياقلبي ما ضحكت عليكي انا فعلا كنت شغال ف شركه والله وبعد 3 شهور من الشغل قالولي انت هتترقي وجابوني هنا من امبارح بس لما جيت ارن تليكو عشان اعرفكو ملقتش شبكه ف المكان
سهام : وانت ايه شغلتك هنا بقا ف المكان دا ممكن اعرف او افهم
انا : لو قولتلها ع الحقيقه هتخاف تقعد هنا ولو دقيقه
انا : والله يا حببتي عشان المشاكل بين اهل القريه وبعضهم وفيه شوية اضرابات ف القريه
سالي: مااجد تعالاا نطلع برا كدا نشوف الاشجار
ماجد: لا مش طالعين غير لما نقول ل بابا
سالي: هنبص بصه بس
ماجد: قولتلك لا ويالا عشان نروح
سالي : اوووووووف يالا بينا ومتقوليش صوريني تاني
ماجد : يالا بينا بس القريه دي يابت انا خايف منها تحسيها كدا فيها حاجه مش مظبوطه
الجو بتعها هاادي كدا ومتكلمناش مع حد من ساعة ما جينا
ايه با بت انتي عملتي زي الصنم كدا ليه
ساااللي ما ترودي يابت
سالي : تعااالا شوف ال انا شوفوتو
ماجد: فيهايه يابت مالك روحت بصيت لقيت حفرا مليانه رؤوس انا خدت سالي ومشينا بسرعه دخلنا البيت
بايا يابابا
نعم ياولاد فيه ايه مالكو
ماجد: دا فيه حفرا برا مليانه روؤس مطقتعه
انا :ههههههههههه لا يابني دي تقاليد عندهم ان لما حد يموت بيقطعو دماغو ويحطوها هنا
ماجد،: طب ليه يابابا بيعملو كدا
انا : والله يابني ما اعرف عادات بقا وتقاليد
ماجد :امممممممممم ناس غريبه جدا
الباب خبط
انا : مين برا
انا جاهيرو ياسيدي
انا : مين جاهيرو
جاهيرو : جايلك من عند القائد جاكوب جئت لك لكي اخذ عائلتك الي المنزل الاخر
انا : فتحت الباب لقيت واحد جسمو ضخم جدا اتفضل يا جاهيرو
جاهيرو : شكرا سيدي لقد اخذنا لك المنزل الذي بجوارك لكي يكون اسرتك بجانبك
انا : شكرا جدا واشكرلي السيد جاكوب
جاهيرو: حاسنا هل تحتاج شيئ اخر مني سيدي
انا :لا شكرا ووديت اولادي البيت الثاني واطمنت عليهم ورجعت البيت تاني
انا : سهام متزعليش مني انا والله كنت شغال في شركه بس هم قالولي انت عشان كويس هتيجي هنا
سهام : لا طبعا مش زعلانه انا عاوزاك احسن واحد ف الدنيا بس كان نفسي تبقا ف مكان احلا من دا هي دي كل الحكايه
انما انا مش بزعل منك خالص وكفايه اني شوفتك كويس وبخير
انا : ربنا يخليكي ليا يا حببتي يارب انتي وحشتيني جداا
ولقيت الباب بيخبط جامد
افتح يابابا افتح يابابا
انا: قمت جري
مالكو ياولاد فيه مالكو
قالولي احنا سمعنا صوت برا غريب اوي وبنبص نشوف فيه ايه لقينا واحد لابس ابيض شكلو يخوف معدي والصوت طالع من الحفرا
انا : بدائت اقلك من الحفرا دي بس انا واحد دارس علم نفس مش همشي ورا خورفات والكلام الفاضي دا بتاع الجن والارواح معروف الروح تسكن عند ربها دخلت الاولاد معايه جوه قولتلهم خلاص خليكو هنا هنام كلنا مع بعض
وبدائت البحث من جديد حول الموضوع ولكني لا اجد اججابه من احد كل ما انتظره هو اكتمال القمر لاعرف ما سيحدث يومها
ومرت عدت ايام
وفي يوم ذهبت للسيد جاكوب وبدائنا بالكلام واوريد معرفه عدم رد اهل القريه عليا
جاكوب : لا اعرف يا استاذ هم هكذا تعودو علي السكوت
انا : ماشي يا ريس جاكوب
وفي احد الايام قررت مغادرة تلك القريه لا اعرف ماذا افعل
وقررت فعلا واخبرت جاكوب اني سأرحل ولكن بادت عليه علمات الغضب وقال
جاكوب : من يدخل قريتنا لاكتشاف سرها اما ان يكمل او يفضل فيها باقي حياته
انا : ازاي يعني ايه الكلام ال انت بتقوله دا ومشيت وسبتو ومعبرتش كلامو
وتاني يوم الصبح رآيت اهل القريه مغادرين للصيد كان ف الصباح الباكر ذهبت معهم عشان احاول اتقرب من اي حد فيهم بس مافيش ورجعنا ف وقت الغروب ذهبت للبيت لم اجد احد من اسرتي بدات انادي ف البيت ولكن لا احد يرد سمعت صوت دوشه ف الخارج خرجت ونظرت وجدت الناس مجتمعون عند عند باب المدينه انا قلبي حسيت ان نبضاته ذادت وذهبت مسرعا ولكن كانت صدمتي عندم رائيت 5 رؤس مقطوعه منهم 3 زوجتي واولادي الاثنين انا نمت ع الارض ونظرت للسماء ودعوت ربي دعوه الغفران لهم نعم انا السبب في هذا وحلفت يمينا بالله الا اذهب من تلك القريه الا وانا اخذ حق اسرتي نعم لم يضيع حقهم والرائسين الاخرين ل حراس البوابه وهم الخمسه الذين كانو متواجدون ف القريه ولكن وانا انظر للسماء بالفعل وجدة القمر مكتمل ولكن جاكوب موجود ف القريه لما لم يقتلوه وهذا اول لغز ووجدة اثار اقدام كبيره ليست من اقدام بشر هي مثل قدم الكلب بس عملاقه وذهبنا ووضعنا الرؤس ف تلك الحفرا كلما تذكرت عينهم وهي مفتوحه ف رائس دون جسد اذنب نفسي وانا اتمشي ف القريه بعد ذالك الحادث المؤلم الكل ينظر لي بشفقه ووجدة طفل صغير يبكي ف ركن قاعد منكمش جسمو ف بعضو يرتدي جلباب قديمه ويبكي بكاء حار وحين حاولت ان اتكلم معه حسين ف نظراته بالخوف مني كان معي بعض الفاكهه كنت اتي بها لاولادي ف اعطيته واحده ولكن يمد يده وهو خائف قلت له ماذا بك
لم يجيب علي
طب ما اسمك
نظر ذالك الطفل ف عيني بخوف وقال بصوت يكاد لا يسمع
انا اسمي داسر
انا : لماذا انت خائف مني يا داسر
داسر : قال لنا الحكيم الا نتحدث معك عن اي شيئ لانك من الحكومه وسوف تحبسنا
انا : بس اكيد جاكوب ليه دخل بال بيحصل ف المدينه
طب لماذا تبكي يا صغيري
داسر: لقد اخذو ابي اليوم
وف المره السابقه اخذو امي
والان انا لا احد لي
انا : لا تخاف تعالا معي
اخذته وذهبت للبيت وجدت موبيل ابنتي مرمي ع الارض
اخذته وتفخت فيه وبالصدفه شغلت تسجيل صوتي
كانت تغني فيه كان صوتها جميل وف اخر التسجيل سمعت صراخ وتقول يامي يامي انظري انهو ذئب
ماذا يعني هذا
داسر : انت مش صغير ممكن انت تحكيلي ايه ال تعرفو عن القريه دي
داسر: لقد حكا لي ابي اننا كنا نعيش ف سلام ولا شيئ يحدث وكانت هناك قري جانبنا بدآءت فيها تلك المجازر ومن يخرج من القريه او يحاول الهروب يأكله الحيوانات المفترسه ف الخارج حتي انتهت كل القري التي بجانبنا كل من فيها قد مات وفي يوم من الايام جاء الينا مسؤلين كبار كان عمري 3 سنوات يعني جم من 10سنوات لان عمري الان هو 13 وكان معهم السيد جاكوب ومعه بعض العمالقه ناس اجسدها كبيره جدا وعينوه شيخ ع قريتنا حاكما وعندما اعترض واحد من القريه عليه قام العمالقه بقتله ومن يومها واهل القريه يهابون سيد جاكوب ولا يعصو له امر ومع الوقت اختفا هؤالا العمالقه من القريه وبدائت تلك الحادثه ف الظهور ولا نعلم ما السبب لكن انتشرت اشاعات ف القريه ان هناك روح شريره تنتقم من اهل القريه عند اكتمال القمر وفقدت امي وابي ايضا ف حادثين والان سيبداء السيد جاكوب بتشغيلي ف المصنع بدون اجر اشتغل مقابل لقمة العيش
انا : مصنع مصنع ايه ال ف القريه الفقيره دي
الولد : لا المصنع سمعت انه ف المدينه ليس هنا
انا : حسانا حسانا طب يالا بقا عشان ننام
الولد: اين سآنام انا بعد ان اخذو البيت
انا : من اخذو
الولد : طالما انت بقيت فرد وحيد يآخذون منك المنزل ويرسلوك الي المصنع
انا : لا متخفش هتبات معايا بس سؤال اخير كل المنازل الفارغه دي اهلها ماتو
الولد : نعم قد زهبو ضحيه للروح الشريره
انا : حاسنا يا بني نام انت الان
الولد: شكرا لك سيدي واعلم ان السيد جاكوب حذر من التكلم معك وقد حزر انهو سبعاقب من يفعل هذا
انا : حسانا حسانا نام انت الان
طب كدا انا مجتش هنا عشان اكتشف سر القريه انا جيت هنا عشان اموت واكيد ال قتلو اهلي كانو فاكرني ف البيت كدا الموضوع ليس موضوع روح شريره هذا فعل بقصد فعل فاعل
واحضرت ورقه واول واحد حطيت اسم جاكوب وسهم تحته افراغ منازل القريه وانها لم تحدث الا عندما جاء مش من مئات السنين كما قال لي عندما جئت الي هنا واخذت سهم اخر وكتبت فيه المصنع ما ذالك المصنع الذي يخص تلك القريه الصغيره وماذا يفعل الاولاد هناك وهم ف سن صغير اكيد المصنع دا كمان ليه دخل ف الموضوع وما تلك القدم التي رائيتها عند الباب قدم جبيره ويقولو انها قدم الجن او الروح التي تنتقم من اهل القريه بس حطيت ملاحظه ان الجن ميقدرش يآذي الانسان بالطريقه دي وبعدين مش بيسيب اسر ل قدم او شيئ كهذا الموضوع الان وكل بحثي سيكون علي جاكوب وذهب ف النوم
ولكن استيقظت في وقت متآخر ولم اجد الطفل جانبي اين ذهب هذا الولد بدائت ابحث عنه ف القريه كلها التي لا يتكلم احد معي فيها ولم اجد له اي اثر ذهبت الي جاكوب وناديت عليه
نظر من شباك ف الدور العلوي
جاكوب: انتظر انا قادم اليك
انا : حاسنا انا ف انتظارك
جاكوب: تفضل تفضل
انا : اين داسر يا سيد جاكوب
جاكوب: من هو داسر هذا
انا: الطفل الذي مات ابوه ف حادثة البارحه
جاكوب : اي اي تذكرت لقد اخذناه وارسلناه الي ملجاء للايتام ف المدينه
هو الولد دا تكلم معك او ازعجك في شيء
انا: لا لم يزعجني ولا حتي تكلم معي لماذا لا يتحدث معي هؤلاء الناس اعطيني سبب واحد يجعل كل هاؤلاء لا يتحدثون معي يتجاهلوني كآني جرسومه ف المكان
وكآئن احدهم حذرهم بعدم الكلام معي
جاكوب : لا تقول هذا يعني مين هيقولهم كدا دانت جاي تساعد اهل القريه اه نسيت اعزيك ف اسطرتك انا حزنت جدا والله ع ما حدث واسف لك لكن الروح لا ترحم احد
انا :شكرا عذاك مقبول لكن هذا مش موضعنا الان وانا بتكلم معاه لمحت رائس ذئب معلقه وكن ليست رائس ذئب حقيقي بل هي مصطنعه مثل الوشوش التي يخيفون بها الاطفال ولكن هذا شكلو حقيق ي سيد جاكوب جميل هذا القناع
من اين حصلت عليه
جاكوب : اي قناع ااه قناع الحيوان هذا لا انهو ذئب عملاق قتلوه واخذت انا رائسو ووضعتها عندي من باب المنظر
انا : اممممممم حسانا ولكنها فارغه من الداخل كيف تكون حقيقيه
جاكوب: وماذا وصلت لحد الان ف القضيه
انا اعرفت انو بيتهرب من الموضوع عشان كدا مرضتش اضغط عليه
انا: انشاءالله سآكشف سر تلك القريه قريبا سيد جاكوب
جاكوب : ياليتك تفعل هذا وتجعل القريه ف امان
انا : حسانا سآرحل الان
جاكوب : حاسنا خلي بالك من روحك
طلعت برا وقفل الباب وفضلت اتجول ف القريه بحثا عن اي داليل ولكني لم اجد شيئ لان اهل القريه لا يساعدوني بشيء هم خائفون من جاكوب والان رائس الذئب تلك اكيد ورائها شيئ بعدما ربطها بكلمة بنتي ل امها وحين بداء الظلام ان يحل ذهبت البيت جالس افكر طب لو جاكوب هو ال بيقتل اهل القريه لماذا وهو حاكمها لا يحتاج لشيئ لماذا يقتلهم وما الافاده وراء قتله لهاؤلاء الناس لا انا تعبت من التفكير احضرت تلك الورقه ورسمت سهم اخر برائس الذئب تلك اكيد ليها دور ف القضيه بعدما سمعت صوت ابنتي وبدائت عيني تذهب ف النوم ولكني سمعت صوت ف الخارج جعل النوم يطير من عيني نعم انه نفس الصوت الذي سمعته من قبل حوالي 3او 4 مرات ولكن هناك شيئ غريب مع تحليلي للصوت انهو لا يتغير مل مره نفس الصوت انتظرت قليلا وبالفعل بداء يذيد هناك امر غريب هو لو روح ذي ما انا معتقد او مش انا ال بعتقد ذي نا اهل القريه دي بيقولو هتعيد نفس الصووت بنفس درجة الطبقات كل مره بدائت انظر من خلف الباب انا خائف ولكن تجرئت وفتحت الباب لا شيء حدث بدائت اقترب ببطء لا شيء حدث الي ان وصلت لمصدر الصوت وهو بئر الرؤس المقطوعه وبدائت انظر بداخله لا يوجد شيء بدائت انتبه للصوت وابحث عن مصدره لكن البئر مظلم دخلت احضرت الهاتف ونورت الكشاف وابحث عن الصوت واصتنت ما هذا لقد وصلت لمصدر الصوت وهو عباره عن سماعه ف جانب البئر يصدر منها تلك الاصوات التي تبدو مرعبه رجعت للمنزل بعدها الان انا متآكد من ان هناك مؤامره كيف تلك القريه الفقيره التي يتغذي اهلها من الصيد ولا يوجد حتي عندهم شبكه للجوال ان تزرع سماعه بتلك الحرافيه ف البئر هناك سر اكبر من جاكوب دخلت وسجلت تلك المعلومه عندي ف الورقه الان انا بدائت اول الخيط ف تلك القضيه ويجب ان اكمله ب اي طريقه وفي ومر يومين وبالفعل ف ساعة المغرب وجدة القمر مكتمل اذا سوف تحدث تلك الجذره اليوم ذهبت واختبئت ف احدي المنازل القريبه من البوابه كانت كلها فارغه وفي منتصف الليل وكل القريه نائمه اجد خمس رجال خارجين عند البوابه ويقولون يجب ان نسبت انفسنا اننا نحن الافضل ونحن من يستحق لقب شجعان القريه وفتحو البوابه وخرجو ولا يوجد حراس ع البوابه اشمعنا انهردا اليوم ال ما فيش فيه حراس ذهبت خلفهم وتخفيت وراء شجره عملاقه ورائيت الذي عمري ما رائيته ف حياتي هذا اسمع عنه ف الاساطير واراه ف افلام الرعب والخيال العلمي قد رائيت اشياء عملاقه جدا
اتيه مشيتهم غريبه لهم زيول تصل الي الارض جسمهم مليئ بالشعر نعم انهم من يقولون عليهم مستذئبين كانو حوالي 10 هجمو ع الرجال الخمسه وبدائت اشتباكات عنيفه بينهم وانتهت بقتل الخمس رجال ولكن الغريب انهم لم يآكلوهم بل قطعو رؤسهم وكان قطع الرائس ب استخدام الات حاده مثل السكاكين ويضعو رؤسهم ع الارض وحملو الاجساد وغادرو اذا كيف المستذئب يحمل الاه حاده انا اعرف انهم يآكلون الجسد اكلي لحوم ف ذهبت خلفهم لكي اعرف ما سر هؤلاء الاشياء ولكن من بعيد لبعيد مشو مسافه طويله واذا بهم يلقون الجسس ف مكان هابط عن الارض وغادرو فضلت مختبيئ الي ان رحلو وذهبت لائري وكان اسوء وابشع ما رائيت ما رائيته في حياتي قد رائيت...........
هنعرف هو شاف ايه
وايه علاقه جاكوب بالجرايم

تعليقات
إرسال تعليق